Sökning: "michel foucault språk"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden michel foucault språk.

  1. 1. Literarische Räume in Herta Müllers Der Mensch ist eingroßer Fasan auf der Welt : Literary Spaces in Herta Müller’s Der Mensch ist ein großer Fasan aufder Welt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sofia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Spatial turn; heterotopia; utopia; thirdspace.;

    Sammanfattning : This essay discusses Herta Müller’s 2009 novella Der Mensch ist einGroßer Fasan auf der Welt from a spatial perspective. Drawing from ideas from theSpatial Turn in the 1980s, the main characters of the novella are analysed and it isfound that while the women of the story are able to adapt to the changing of space,the male protagonist is struggling being stuck in what can be seen as a state ofconstant crisis, which renders him practically useless in the society he lives in. LÄS MER

  2. 2. Räume der (Nicht-)Zugehörigkeit : Zur Räumlichkeit im Roman Flammenwand. (2019) von Marlene Streeruwitz

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Piia Susanna Tengberg; [2022]
    Nyckelord :Marlene Streeruwitz; Achille Mbembe; Jurij M. Lotman; Michel Foucault; Michail M. Bachtin; Marc Augé; Bullerbü; Chronotopos; Disziplin; Grenze; Grenzüberschreitung; Herkunftsraum; Nekropolitik; Nicht-Ort; Sujet;

    Sammanfattning : This study explores the theme of spatiality as based on a reading of the novel Flammenwand. Roman mit Anmerkungen. by Marlene Streeruwitz, and takes as its focus points the notion of atopias/non-places, the disciplining nature of spaces, the necropolitics of division, and the idea of chronotope to discover how the story is situated. LÄS MER

  3. 3. "Psykosomatisk skrift. Psykosemantiskt sammanbrott." : En studie av litterära möjligheter och begränsningar i att skildra psykisk sjukdom utifrån begreppet gränserfarenhet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Bjurbom; [2022]
    Nyckelord :Limit-experience; mental illness; pathography; madness; medical humanities; literature and medicine; medical journal; anamnesis; limit; body; Beate Grimsrud; Isabella Nilsson; Bjørn Rasmussen; Michel Foucault; nordic contemporary literature; literary strategies.; Gränserfarenhet; psykisk sjukdom; patografier; medicinsk humaniora; litteratur och medicin; gräns; kropp; samtida litteratur; journal; anamnes; Beate Grimsrud; Isabella Nilsson; Bjørn Rasmussen; Michel Foucault; litterära strategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker, kartlägger och synliggör hur erfarenheter av psykisk sjukdom gestaltas och kommuniceras litterärt i tre samtida, nordiska verk: En dåre fri (2010) av Beate Grimsrud, Nonsensprinsessans dagbok: en sjukskriving (2018) av Isabella Nilsson och Jag är gråvit (2018) av Bjørn Rasmussen. Syftet är att synliggöra och fördjupa förståelsen för hur erfarenheter som tycks ifrågasätta språkets gränser kan formuleras och gestaltas litterärt. LÄS MER

  4. 4. Lozanovmetoden/Suggestopedi : En komparativ studie av suggestopedisk praktik och traditionell språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecca Kinnander; [2022]
    Nyckelord :foreign language didactics; Foucault; Lozanov; suggestopedia;

    Sammanfattning : This is a qualitative research project aimed to compare traditional teaching of foreign languages and suggestopedia in order to seek an answer to whether the suggestopedic practice is compatible with traditional school.  The theoretical framework is based on Michel Foucault’s history of ideas of how power has developed over time and how power structures have shaped society, institutions and consequently school. LÄS MER

  5. 5. Barnet, bilderna och den alternativa kommunikationen : En diskursanalys av språkstödjande material i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Persson; [2021]
    Nyckelord :Barns rättigheter; språk; kommunikation; AKK; likvärdig förskola; Michel Foucault; diskurs; makt; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Alla barn har inte de förutsättningar som krävs för ett talat språk, vilket gör att alternativa kommunikationssätt krävs för att barnet ska möjliggöras ett redskap och en språklig form för att uttrycka sin mening. Forskning visar att det finns ett stort intresse för att hitta alternativa kommunikationssätt genom språkstödjande material för barn men att fokuset tycks hamna på teknologin och att undervisa om materialet istället för att använda det i kommunikativt syfte. LÄS MER