Sökning: "miljöundervisning för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden miljöundervisning för barn.

  1. 1. "Vi vill göra mer" : En kvalitativ studie om hur personal på fritidshem arbetar med hållbar utveckling, inriktat på klimat- och miljöundervising.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emelie Lindén; Nilsson Maja; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur personal från olika fritidshem arbetar med hållbar utveckling, samt hur klimat och miljöundervisning synliggörs i det praktiska- och teoretiska arbetet. För att så tydligt som möjligt kunna besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER

  2. 2. Barn samtalar om miljö : En socialkonstruktivistisk analys av förskolebarns miljödiskurs.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sebastian Örgesvik; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om barns miljödiskurs utifrån en observation av en lärandesituation utformad efter den pluralistiska utbildningstraditionen med fokus på miljömässig hållbar utveckling. Som datainsamlingsmetod valdes deltagandeobservation i en selektivt återkommande form. LÄS MER

  3. 3. Oroande fakta om miljöproblem : Om barns oro för miljöförändringar och hur den kan hanteras i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Jakob Halén; Johanna Roghem; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att genom tidigare forskning undersöka och förstå lärarens uppdrag kring miljöundervisning i geografi, särskilt med avseende på hur barns oro kan hanteras. I litteraturstudien besvaras syftet genom tre frågeställningar som handlar om varför det är viktigt att undervisa om miljöförändringar, hur barns oro ser ut gällande miljöförändringar samt hur lärare kan hantera barns oro i relation till miljöfrågans komplexitet. LÄS MER

  4. 4. Odlingsaktiviteter – ett sätt att konkretisera utbildning för hållbar utveckling i förskolan Kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefina Jansson; Cam Ngo Thi Hong; [2018]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; skolträdgård; förskola; miljöundervisning; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att fördjupa oss i förskolans konkreta arbete med utbildning för hållbar utveckling och hur den kan kopplas till teoretiska aspekter. Studien fokuserar på odlingsaktiviteter i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Miljö och hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Children; Environmental awareness; Environmental education in preschool; Preschool teachers.; Barn; Förskollärare; Miljömedvetenhet; Miljöundervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : As a future preschool teacher I see myself as a part of creating the future of society. I think the environment and sustainable development is a part that feels important that children have with them in life. LÄS MER