Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. KiVa, en antimobbningsmodell : En studie om hur skolpersonal upplever att KiVas antimobbningsmodell fungerar i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Lönnström; Anna Sohlberg; [2023]
    Nyckelord :KiVa; antimobbningsmodell; mobbning;

    Sammanfattning : KiVa är en antimobbningsmodell som har blivit väldigt framgångsrik i Finland och har nu även implementerats i flera svenska skolor. Syftet i denna studie är att undersöka hur skolpersonalen upplever att användningen av KiVa modellen fungerar i Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sado Hassan; Hafsa Isse; [2023]
    Nyckelord :Bullying; school bullying; school policy; school counselors; school harassment; student care team; Mobbning; skolmobbning; handlingsplan; kränkning; elevhälsan;

    Sammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER

  3. 3. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emma Emanuelsson; Elina Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; deltagarroller; moraliskt disengagemang; social status; social dominans; grundad teori; kvalitativ analys; fokusgrupp; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER

  4. 4. Det är inte värt det : En grundad teori om gymnasieelevers förklaringar till varför elever ingriper eller förblir passiva i en mobbningssituation.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mollie Holmström; Nina Enocksson; [2021]
    Nyckelord :Bullying; grounded theory; passive bystander; defender; upper secondary school students; Mobbning; grundad teori; passiv åskådare; försvarare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning sker ofta i närvaro av fler personer än förövaren och offret. Det är ett socialt fenomen där även deltagarroller såsom den passiva åskådaren och försvararen bevittnar mobbningen, varav den passiva åskådaren håller sig undan och försvararen väljer att ingripa för att hjälpa offret. LÄS MER

  5. 5. Mobbning bland barn i svenska låg- och mellanstadieskolor : Skolkuratorers perspektiv på och erfarenheter av förebyggande och åtgärdande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Petronella Sparw; Hanna Gunnardo; [2020]
    Nyckelord :bullying; mobbning normer utsatthet;

    Sammanfattning : Title: "Bullying among children in Swedish primary and secondary schools - School counselors perspectives on and experiences of preventive and remedial work " Author: Hanna Gunnardo and Petronella Sparw  The purpose of the study was to gain an insight into how Swedish schools work to prevent and take action against bullying. It has also been highlighted what bullying is, why -and where bullying occurs. LÄS MER