Sökning: "mobbning i svenska skolor"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden mobbning i svenska skolor.
21. Mobbning i skolan. En utforskande och jämförande studie mellan metoder mot mobbning och skolors handlingsplaner mot mobbning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Skolan är Sveriges största arbetsplats och utövar ett stort inflytande på barn och ungdomar under en lång tid och de flesta fall av mobbning förekommer just i skolans värld. Enligt Barn- och elevskyddslagen som trädde i kraft den 1 april 2006 är skolan skyldig att ha en likabehandlingsplan. LÄS MER
22. Mobbing - definitioner, orsaker, åtgärder
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : BakgrundMobbning finns i olika typer och i vissa fall är det svårt att upptäcka för att barnen döljer det för vuxna av olikaanledningar. Därför är det viktigt att som pedagog vara uppmärksam och känna till de olika typerna. För att fåeffektiva åtgärden bör man i skolan känna till bakomliggande orsakerna till mobbning. LÄS MER
23. Medias artiklar om mobbning. En studie om medias vinkling av mobbning samt skolans syn av medias bild
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund Många barn blir mobbade och trakasserade runt om på våra skolor. Alla skolor ska ha en likabehandlingsplan från 1 April-06, men tyvärr blir antalet mobbade barn inte mindre. LÄS MER
24. Barnmobbning : Vad Hur Vem och Varför?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Mobbning är när någon eller några, vid upprepade tillfällen blir illa behandlad/e psykiskt och/eller fysiskt. Verbal mobbning, är den vanligaste förekommande mobbningsformen på svenska skolor. De två andra formerna av mobbning som man brukar tala om är fysisk och psykisk. LÄS MER
25. Mobbing och kränkande behandling : Hur agerar skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, PolisutbildningenSammanfattning : Många svenska skolor har problem med våld, mobbing, skadegörelse och stölder. Enligt skolverkets attitydundersökning uppgav fyra procent av eleverna att de kände sig mobbare av andra elever medan sex procent kände sig mobbade av lärare. Mobbningen kan få svåra följder som t.ex. LÄS MER