Sökning: "mobbning i svenska skolor"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden mobbning i svenska skolor.
16. De utsatta skolbarnen : Sambandet mellan mobbning och psykosomatiska symtom - en registerstudie
Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Mobbning utgör ett allvarligt problem i svenska skolor. Huvudvärk, magont, ryggont, nacksmärtor och trötthet är frekventa psykosomatiska symtom hos elever utsatta för mobbning. En viktig uppgift för skolsköterskan kan vara förebyggandet av mobbning. LÄS MER
17. Värdegrundsarbetet : skolans vision - elevens verklighet
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur skolans vision ser ut gällande arbetet med värdegrunden i relation till elevens uppfattning och delaktighet. Två delstudier har genomförts där den första syftar till att ta reda på elevernas uppfattningar och delaktighet i skolans arbete med värdegrundsfrågor utifrån en enkätundersökning. LÄS MER
18. Mobbning, en jämförelse mellan två skolor med olika etniska bakgrunder : hur eleverna uppfattar det
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Interaktiva medier och lärande (IML)Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka om det finns skillnader hur elever i skolor med olika etniska sammansättningar ser på skolmobbning samt hur dessa elever uppfattar hur skolmobbningen hanteras av de vuxna på skolan. Den ena skolan har störst andel elever med svensk bakgrund och den andra har flest elever med invandrarbakgrund och många olika etniciteter. LÄS MER
19. Två åtgärdsprogram mot mobbning – vilken grundsyn på människa, moral och elevdemokrati uttrycker de?
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien var att undersöka vilken syn på elevers demokratiska rättigheter i mobbningssammanhangsom framkom i två välanvända och internationellt välkända svenska åtgärdsprogram mot mobbning,Olweusprogrammet och Gemensamt Bekymmer-metoden. Studien undersökte även vilken syn på eleversmoraliska fostran och vilken syn på människans kompetens och agens som framkom i studien, som ett led i attförstå åtgärdsprogrammens syn på elevers rättigheter och skyldigheter vid en mobbningssituation. LÄS MER
20. Vilket ansvar?! – En rättsvetenskaplig undersökning av skolans skyldigheter vid kränkande behandling av elever.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Ämnet mobbning utgör idag ett allvarligt problem i många svenska skolor. För att arbeta med problemet har skolorna genom lagstiftning ålagts att arbeta med före-byggande insatser men också med åtgärder i det enskilda fallet. Sedan den 1 janu-ari 2009 finns reglerna om detta samlade i 14a kapitlet i skollagen. LÄS MER