Sökning: "muntlig framställning i skolan"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden muntlig framställning i skolan.
21. Bitar av mig Berättelsens väg från inspiration till scen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet är att undersöka vad som händer med en muntlig, personligt baserad berättelse från inspiration till scen. Detta innefattar undersökning kring hur berättelsen får olika form i olika givna sammanhang, samt om den handledning och respons berättaren får spelar roll för berättelsens utformning. LÄS MER
22. Att tala eller inte tala : .. En studie i hur retoriken har framställts i svenskämnets läromedel under fem decennier
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Den här studien analyserar läromedel i svenska ur ett historiskt perspektiv för att utreda hur retoriken och/eller den muntliga framställningen med fokus på tal inför åhörare har presenterats under fem decennier. I uppsatsens syfte ingår att, med utgångspunkt från hur läromedlen presenterar ämnet, dra slutsatser angående retorikens och/eller den muntliga framställningens funktion i den svenska skolan, speciellt med avseende på retorik, argumentation och demokrati. LÄS MER
23. Muntlig framställning - vän eller fiende? : En studie om några elevers upplevelse av muntlig framställning i år 5
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur elever upplever muntlig framställning inom ämnet svenska. Dessutom vill vi få lärares syn på hur de arbetar med detta. Vi har intervjuat åtta elever, hälften pojkar och hälften flickor, samt två lärare i år 5. LÄS MER
24. En gång : eller trettio gånger i veckan? En undersökning om "Klassens timme" i den svenska skolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen behandlar uppkomsten, utvecklingen och tillämpningen av "klassens timme" i den svenska skolan. Den redogör för vilka influenser och faktorer som bidragit till skolans förändrade arbetssätt och arbetsformer och för hur dessa kan ha bidragit till införandet av "klassens timme". LÄS MER