Sökning: "nationella uppdrag"

Visar resultat 21 - 25 av 171 uppsatser innehållade orden nationella uppdrag.

  1. 21. Buildings LCA methodology, focus on the climate impact of maintenance and replacement processes

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Zoé Louise Barjot; [2022]
    Nyckelord :Buildings; life cycle assessment; maintenance; replacement; methodological choices; Swedish conditions; Byggnader; livscykelanalys; underhåll; utbyte; metodval; svenska förhållanden;

    Sammanfattning : The Swedish government introduced on Monday 3rd of January 2022, a new bill to promote buildings’ sustainability. Assigned by the government, the bill was developed by the Swedish National Board of Housing, Building and Planning (Boverket). LÄS MER

  2. 22. Elevbilder i pedagogiska kartläggningar : En diskurspsykologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sigrid Olsson; Jonas Olsson; [2021]
    Nyckelord :Discourse psychology; pedagogical documentation; special needs teacher; norms; discourse analysis; the image of students; Diskurspsykologi; Pedagogiska kartläggningar; Speciallärarens uppdrag; normer; diskursanalys; elevbild;

    Sammanfattning : Nationella styrdokument poängterar vikten av att kartläggningar genomförs vid behov. Dessa kartläggningar bör ge en heltäckande bild av eleven och dennes skolsituation. Specialläraren förutses ha kunskap om denna process. LÄS MER

  3. 23. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wahlman; Jeanette Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Relational competence in school; teacher- student relationship relations; special educators; Relationskompetens i skolan; lärar- elev relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 24. Ett delegerat uppdrag från Skolverket : En kvalitativ intervjustudie om konstruktionen av de nationella proven i historia

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristiana Pepa; [2021]
    Nyckelord :National tests; History; Test construction; Swedish National Agency for Education; Test designers;

    Sammanfattning : The following study examines the construction of the national tests in history. The study has analyzed the work processes of the construction of the test at different moments, such as design, conduct and evaluation, from the perspective of the test designers and the test manager at the National Agency for Education. LÄS MER

  5. 25. Nationella prov i årskurs 3, dess användning och funktion för en skola i övergången till mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emil Skog; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; lästest; speciallärares uppdrag; årskurs 3; överlämning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie undersöker hur lästesten och provresultatet från de nationella proven i årskurs 3 påverkar lågstadielärares arbete med elever i lässvårigheter, därtill hur resultatet tas emot och används av mellanstadielärare i övergången till årskurs 4. Datainsamlingen gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med en skolas rektor, en specialpedagog och fyra lärare i låg- och mellanstadiet. LÄS MER