Sökning: "lärare mångreligiösa klassrum"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärare mångreligiösa klassrum.

  1. 1. Normer i mångreligiösa klassrum : Lågstadielärares erfarenheter av att bedriva en inkluderande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Boman; Cassandra Edetun; [2023]
    Nyckelord :Lågstadiet; mångreligiöst klassrum; religion; normer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera lågstadielärares erfarenheter och uppfattningar av att bedriva en inkluderande religionsundervisning i mångreligiösa klassrum. Syftet besvaras genom frågeställningar om lärarnas erfarenheter av utmaningar och möjligheter, motstridiga normer i förhållande till skolans värdegrund samt lärares uppfattningar om stöd från styrdokument. LÄS MER

  2. 2. En religionsdidaktisk analys : Lärares utmaningar och anpassningar i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Noras; Roza Paronyan; [2021]
    Nyckelord :religionsdidaktik; mångreligiöst-klassrum; kommunikationsfrågor; elevperspektiv; ämnesöverskridande; individanpassning; religionskunskap; läroplansförändringar;

    Sammanfattning : Det didaktiska ämnesfältet gör det möjligt att undersöka vilka metoder yrkesverksamma lärare applicerar i undervisningen i religionskunskap 1 för att uppnå de krav som ämnesplanen kräver. Denna kvalitativa och kvantitativa undersökning undersöker vilka utmaningar lärare ställs inför och hur dessa utmaningar kan tacklas i religionsundervisningen samt i mångreligiösa klassrum. LÄS MER

  3. 3. Didaktiska val i ett mångreligiöst klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicolaj Josefsson; Elias Karlströmer; [2020]
    Nyckelord :Religious education; Secondary education; Pupil; student; Believes; Secular;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi samlat forskningsartiklar för att besvara våra frågor kring det mångreligiösa klassrummet i ett sekulärt land som Sverige. Vi har även sökt forskningsartiklar för att se vilka didaktiska utmaningar det kan finnas i ett mångreligiöst klassrum och vilka didaktiska redskap en religionslärare kan använda sig av för att arbeta inkluderande. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapsundervisning i det mångreligiösa klassrummet : Utmaningar, möjligheter och upplevelser ur ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Hilding; Amanda Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskapsundervisning; utmaningar; möjligheter; elevers upplevelser; mångreligiös;

    Sammanfattning : Dagens religionskunskapsklassrum består ofta av en heterogen grupp elever. Vi har valt att benämna ett sådant klassrum som mångreligiöst, vilket betyder att många olika religioner och livsåskådningar finns representerade i klassrummet. LÄS MER