Sökning: "neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 26 - 30 av 263 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

  1. 26. Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Scott; Victoria Clérissy; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autismspektrumstörning; Hjälpmedel; Barn; Självförmåga;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. LÄS MER

  2. 27. ”NÄR JAG TÄNKER PÅ DET” : Lärares och specialpedagogers upplevelseav anpassningar för elever med NPS iämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :William Wallström; [2023]
    Nyckelord :NPF; tillgänglighetsmodell; lärmiljö; idrottslärare;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades fyra idrottslärare och två specialpedagoger som jobbar inom gymnasieskolan. Studiens syfte och frågeställningar behandlar det arbete med extra anpassningar som sker i ämnet idrott och hälsa för elever i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. LÄS MER

  3. 28. Tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter i grundskolan. : - En vision eller verklighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Annica Notheus; [2023]
    Nyckelord :early interventions; reading and writing difficulties; neurodevelopmental disorders; ND; grades 1-3.; Tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; årskurs 1-3.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och när lärare implementerar tidiga insatser för läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 1-3, samt inom vilken tidsram dessa anpassningar sker. Studien belyser de nuvarande framgångsfaktorerna i skolor och de brister som behöver åtgärdas i arbetet med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 29. Skolan och flickor med NPF : den bristande kompetensen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Angelica Thomsson; [2023]
    Nyckelord :NPF; flickor; diagnos; lärarkompetens; anpassningar; stödinsatser;

    Sammanfattning : Med bakgrund i tidigare forskning, där det påvisats att flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ofta missas i skolmiljön, har denna undersökning genomförts i syfte att undersöka hur lärare i låg- och högstadiet uppfattar sin egen medvetenhet om och kunskap i att identifiera och arbeta kring flickor med NPF-relaterade svårigheter i skolmiljön, samt om uppfattningen hos lärare skiljer sig mellan låg- och högstadielärare. Genom en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med tre låg- respektive högstadielärare ämnar denna studie att undersöka frågor som vad lärare upplever sig besitta för kunskaper kring NPF, diagnosens påverkan på eventuella stödinsatser och lärares egna reflektioner kring hur de arbetar med såväl klassrumsmiljö som med vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 30. NPF - En del av verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Vändal; Linus Wibring; [2023]
    Nyckelord :NPF; Inkludering; Specialpedagogik; Förhållningssätt; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärare i fritidshem och resurspersoners arbete med inkludering och bemötande av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i fritidshem.  En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra lärare i fritidshem och två resurspersoner har använts för att samla material till studien. LÄS MER