Sökning: "nivåanpassat"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet nivåanpassat.

  1. 1. Anpassningar i läsundervisningen i svenskämnet : En intervjustudie med fem verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsinlärningsmodeller; läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar anpassningar som F-3 lärare gör i läsundervisningen i svenskämnet. Undersökningen berör anpassningar på individnivå, gruppnivå och helklassnivå. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  2. 2. Individanpassad undervisning : En kvalitativ studie om hur verksamma lärare upplever och arbetar med individanpassad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hanna Svedlund; [2021]
    Nyckelord :Grundskollärare; Individanpassad undervisning; Individanpassning; Individualisering; Lågstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verksamma lärare i lågstadiet ser på möjligheten att individanpassa undervisningen. De frågeställningar som använts i studien är: Hur individanpassar lärare undervisningen? Samt vilka hinder ser lärare för att kunna individanpassa undervisningen? Det sociokulturella perspektivet används för att analysera resultatet. LÄS MER

  3. 3. Individualisering genom nivåanpassat läromedel : En analys av läromedlet Diamantjakten 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Muhannad Khalaf; Eric West; [2020]
    Nyckelord :Individanpassning; Läromedel; Nivågruppering; Nivåanpassat läromedel; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys av läromedlet Diamantjakten som ingår i läromedelserien ABC- klubben. Diamantjakten är ett nivåanpassat läromedel för årskurs 2 med läseböcker på tre nivåer, På väg, 2A och 2B. LÄS MER

  4. 4. ABC-klubbens likvärdighetsfaktor –En kvalitativ undersökning i hur ett nivåanpassat material för årskurs två kan användas medfokus på en likvärdig undervisning

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rasmus Detlofsson; [2020]
    Nyckelord :ABC-klubben; equal education; level based material; reading and listening education; teaching material in the early years; ABC-klubben; likvärdig utbildning; nivåindelat material; läs- och skrivundervisning; läromedel i de tidigare åren;

    Sammanfattning : This study examines how a reader in the Swedish subject can be used in the younger ages ofSwedish schools to meet the requirements of equal education in Sweden. The reader is a partof a teaching material called the ABC-klubben and is based on the same story but available inthree different levels of textbooks. LÄS MER

  5. 5. Inkluderad och delaktig, vad betyder det för SUM-elever? : En mikroetnografisk studie om elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande i matematikundervisningen.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amanda Erickson; Amanda Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Matematik; elever i särskilda utbildningsbehov i matematik; delaktighet och inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med den här empiriska forskningsstudien är att undersöka elever i särskilda utbildningsbehovs deltagande vid special respektive ordinarie matematikundervisning. Studien utgår från tre forskningsfrågor där vi vill nå fördjupad kunskap om hur elever i särskilda utbildningsbehov deltar i specialundervisning, ordinarie undervisning samt hur pedagogerna arbetar med inkludering i deras undervisning för eleverna. LÄS MER