Sökning: "ny och gammal svenska"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden ny och gammal svenska.
16. Placeringsstrategi baserad på fenomenet Post Earnings Announcement Drift (PEAD) : En praktisk tillämpning av PEAD på den svenska aktiemarknaden
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna rapport syftar till att undersöka om det är möjligt att generera en stabil och säker avkastning på den svenska aktiemarknaden utan att nödvändigtvis besitta förkunskaper om specifika företag eller det rådande ekonomiska klimatet. Den modell vi använder oss av är något modifierad men bygger på en drygt fyra decennier gammal teori, Post Earning Announcement Drift (PEAD), som upptäcktes av Ball och Brown 1968. LÄS MER
17. Från kulturpolitisk diskurs till diskursordning : Analys av den debatt som uppstod i kölvattnet av kulturutredningens betänkande över ny kulturpolitik, 2009-02-12
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den kulturpolitiska debatten, våren 2009, konstrueras i dagstidningar. Studien undersöker vilka betydelser man där kämpar om att definiera, och vilka betydelser som är relativt fixerade och oemotsagda. LÄS MER
18. Tempo och manöverkrig : svenska doktriner och tillämpning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, FörsvarshögskolanSammanfattning : Manövertänkandet har vuxit fram som ett resultat av ny tekniks tillämpning i gammal krigföring. Framförallt Tyskland och England har utvecklat det vi idag kallar manöverkrigföring. Kopplat till den utvecklingen uppkom nya teorier om framgångsfaktorer i striden. LÄS MER
19. Aktiekapitalet = Borgenärsskydd? - Med fokus på utdelningsreglerna
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det finns cirka 300 000 aktiebolag i Sverige. En ny aktiebolagslag trädde i kraft den 1 januari 2006. Anledningen till en ny aktiebolagslag är bland annat den internationella utvecklingen på det aktiebolagsrättsliga området. LÄS MER
20. Lyxvarumärket och lyxens demokratisering
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Varumärken förmedlar vissa värden som tillfredsställer fysiska och psykiska behov, så även lyxvarumärket. Lyx vittnar om framgång och lycka. Intresset för lyx är idag större än tidigare. Faktum är att den globala lyxmarknaden varje år omsätter mer än Sveriges BNP. LÄS MER