Sökning: "obevakade övergångsställen"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden obevakade övergångsställen.
1. Kvalitet på övergångsställen i olika socioekonomiska områden – finns det några samband?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Denna uppsats syftar till att bedöma kvaliteten på övergångsställen i olika stadsdelar av Helsingborg, baserat på riktlinjerna och föreskrifterna i VGU, HIN och ALM. Fem stadsdelar i Helsingborg - Råå, Planteringen, Söder, Centrum och Tågaborg - valdes ut för att representera en bred socioekonomisk och kulturell bakgrund. LÄS MER
2. Övergångsställe eller gångpassage? : En studie om framkomlighet vid olika gång- och fordonsflöden
Kandidat-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : År 2000 trädde lagen om väjningsplikt i kraft vilket gav gående företräde vid obevakadeövergångsställen. Som konsekvens av lagen överfördes den fördröjning, som tidigaredrabbat gående, på fordon. Tidigare studier har visat att det inte är säkrare att korsa vägenvid ett övergångsställe än på andra platser. LÄS MER
3. Guidelines for pedestrian crossings as a measure to improve accessibility
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Trots att Zebralagen infördes som en framkomlighetsåtgärd för fotgängare saknas det riktlinjer för hur de bör anläggas. Av denna anledning anläggs övergångsställen i dagsläget ganska godtyckligt, vilket är orsaken till att examensarbetet uppstod. Detta projekt genomförs i samarbete med Trafikverket i Eskilstuna. LÄS MER
4. Människors beteende vid övergångsställen 14 år efter Zebralagens införande : En studie om förares och fotgängares agerande vid obevakade övergångsställen i Tyresö kommun
M1-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Många gående skadas eller dör i trafiken varje år. En stor del av olyckorna inträffarvid övergångsställen, flest olyckor sker vid obevakade övergångsställen. Nollvisionenär ett långsiktigt mål att ingen människa ska behöva skadas eller dö itrafiken. LÄS MER
5. Kommunicera trafikförändringar : Retoriska analyser och annonsförslag för Eskilstuna kommun
Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : År 2000 infördes lagen om väjningsplikt i Sverige. I samband med att lagen infördes minskade antalet obevakade övergångsställen i Sverige med cirka 15-20 procent. De kommuner som tog bort obevakade övergångsställen använde främst material från Vägverkets kampanj Zkona Zebrafolket för att informera invånarna. LÄS MER