Sökning: "palla"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet palla.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Valbona Kolgjini; Zamzam Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Alla barn; fysisk lärmiljö; förhållningssätt; förskollärare; inkludering; kompetens; relationell perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet inkludering i förskolan och hur de arbetar kring inkludering. I samband med denna studie lyfts även förskollärarnas förhållningssätt utifrån egna erfarenheter och kompetenser, gällande inkluderingsarbetet i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Lateral Control of Heavy Vehicles

    Master-uppsats, KTH/Väg- och spårfordon samt konceptuell fordonsdesign

    Författare :Aravind Jawahar; Lokesh Palla; [2023]
    Nyckelord :Path Tracking; Collision Avoidance; Pure Pursuit; Stanley; Linear Quadratic Regulator; Sliding Mode Control; Model Predictive Control; Path Tracking; Collision Avoiding; Pure Pursuit; Stanley; Linear Quadratic Regulator; Sliding Mode Control; Model Predictive Control;

    Sammanfattning : The automotive industry has been involved in making vehicles autonomous to different levels in the past decade rapidly. Particularly in the commercial vehicle market, there is a significant necessity to make trucks have a certain level of automation to help reduce dependence on human efforts to drive. LÄS MER

  3. 3. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  4. 4. A Comparison of Advanced DeepLearning Algorithms for Multi-digit Detection in Historical Documents

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Manaswini Chethireddy; Sai Teja Palla; [2023]
    Nyckelord :Deep Learning Methods; Handwritten digits; Digit Detection; Image processing on document images; YOLOV5; Faster R-CNN; RetinaNet; YOLOV7;

    Sammanfattning : Background: Historical handwritten documents are assets for future generations and should be appropriately secured, so handwritten digit detection plays an important role to preserve them. Handwritten digit detection is a fundamental problem and has been studied extensively for many years. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar avspecialpedagogik och specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Ladekrans Nåhle; Jonna Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :förskola; specialpedagogik; specialpedagog; anpassningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I vår studie utgick vi ifrån två frågeställningar som sökte svar på vilka uppfattningar förskollärare har av vad specialpedagogik i förskolan innebär samt vilka uppfattningar förskollärare har av specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien var att söka svar på de två frågeställningarna för att generera en ökad förståelse för vilka förväntningar och utmaningar vi kan tänkas möta i vår framtida yrkesroll. LÄS MER