Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Svenska kommuners hantering av parkeringsfrågan
Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Bilen har länge varit en central del av många människors vardag där många städer är uppbyggda efter bilens funktion. Idag vill många kommuner minska bilanvändandet och ersätta bilresor som inte är nödvändiga med andra mer miljövänliga färdmedel såsom kollektiv- och cykeltrafik. LÄS MER
17. Låga parkeringstal i utbyte mot grön mobilitet : erfarenheter från och jämförelse mellan kommuner i Sverige
Master-uppsats, KTH/Strategiska hållbarhetsstudierSammanfattning : Denna studie har undersökt hur flexibla parkeringstal ser ut och motiveras i olika kommuner men har även undersökt ett specifikt fall där flexibla parkeringstal har tillämpats. Studien hade tre syften varav det första var att undersöka hur kommuner motiverar övergången till mer flexibla parkeringstal och det andra syftet var att undersöka hur kommunerna utformar principerna för flexibla parkeringstal för att tillmötesgå deras motiv. LÄS MER
18. Att öka cykelpendling med hjälp av mobility management och flexibla parkeringstal : En studie kring samverkan och dialog mellan byggherrar och kommun
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, ByggnadsteknikSammanfattning : Purpose: In the starting blocks for sustainable transport and innovative parking solu-tions is the concept "Mobility Management" where involved parties can affect their future customers to use more sustainable alternatives regarding green transports. Mo-bility Management takes up the initiatives for both short- and long-term goals related to parking solutions and sustainable transport. LÄS MER
19. Parkeringsnormen och parkeringsideal : En diskursanalys av kommunala parkeringsplaner
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Bilismen har länge varit en stor del av samhällsplaneringen, vilket betytt att vi människor skapat ett bilberoende som resulterat till vi inte har planerat våra städer på ett optimalt sätt. Konsekvenser som trängsel, miljöföroreningar, urban sprawl och segragation har blivit ett faktum eftersom stadens markutnyttjande inte varit effektivt. LÄS MER
20. BETYDANDE ASPEKTER FÖR PÅVERKAN PÅ PARKERINGSBEHOVET
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Högskoleingenjörsutbildning i byggteknik - väg- och trafikteknikSammanfattning : Parkeringsfrågan som under lång tid har varit en viktig del av stads- och trafikplanering i många stora städer både i Europa (London, Manchester etc.) och i USA har visat sig spela en stor roll inom områden med trafiksystem. Parkeringsfrågor har under åren fått en allt större betydelse för miljön och trafiken i tätbefolkade orter. LÄS MER