Sökning: "Flexibla parkeringstal"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Flexibla parkeringstal.
1. Parkeringsnormer och deras påverkan på utformningen av bostäder
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : När nya bostäder uppförs eller befintliga bostäder byggs om krävs parkeringsplatser för brukarna. Antalet platser som krävs fastställs i kommunala parkeringsnormer. Minimi, maximi och flexibla parkeringsnormer är några vanligt förekommande typer avparkeringsnormer som används runt om i Sveriges kommuner. LÄS MER
2. Parkerings- och mobilitetslösningar för en hållbar stadsutveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)Sammanfattning : Varje bilresa börjar och slutar på en parkeringsplats. Samhället har under lång tid utformats med bilens framkomlighet i åtanke vilket bidragit till att det idag finns mer parkeringsyta än boyta i Sverige. Den genomsnittliga bilen står parkerad 97 procent av sin livstid och nyttjar en stor mängd markyta som parkering. LÄS MER
3. ”Visst ska man tänka på miljö, men…” : En studie av synen på den egna parkeringsplatsen i flerbostadshus med sänkt parkeringstal
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : I detta kandidatexamensarbete undersöker jag den demokratiska hållbarheten i kommunpolitiska beslut om sänkta krav på parkering (så kallade ”flexibla parkeringsnormer”). Den tidigare forskningen på ämnet har fokuserat på huruvida den önskade beteendeförändringen kan uppnås, varför användarnas uppfattningar kring beslutet inte studerats. LÄS MER
4. Hållbar mobilitet i mer än bara centrum : transportparadoxen mellan stadens centrum och periferi
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Under en stor del av 1900-talets andra hälft dominerade bilen samhällsplaneringen. Fordon har upptagit mer yta i städer än människor och skapat ett ökat bilberoeden. LÄS MER
5. Flexibla parkeringstal : Ett effektivt verktyg för att främja hållbart resande?
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Parkeringstal med miniminivåer har funnits i Sverige sedan 1960-talet då bilen blev ett alltmer dominerande inslag i svenska städer och samhällen. Med hjälp av parkeringstalen kan kommuner ställa krav på att byggherrar ska tillhandahålla tillräckligt många parkeringsplatser i samband med nybyggnation. LÄS MER