Sökning: "Parkeringspolitik"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Parkeringspolitik.

  1. 1. ”Visst ska man tänka på miljö, men…” : En studie av synen på den egna parkeringsplatsen i flerbostadshus med sänkt parkeringstal

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Henrick Sundbom; [2022]
    Nyckelord :Flexible minimum parking requirements; Parking policy; User attitudes towards parking; Acceptance of lowered parking supply; Mobility management; Flexibla parkeringstal; Parkeringspolitik; Användares åsikter om parkering; Acceptans för minskat parkeringsutbud; Mobilitetsåtgärder;

    Sammanfattning : I detta kandidatexamensarbete undersöker jag den demokratiska hållbarheten i kommunpolitiska beslut om sänkta krav på parkering (så kallade ”flexibla parkeringsnormer”). Den tidigare forskningen på ämnet har fokuserat på huruvida den önskade beteendeförändringen kan uppnås, varför användarnas uppfattningar kring beslutet inte studerats. LÄS MER

  2. 2. Att möta klimatkrisen med parkeringspolitik : En diskursanalys om Malmö stad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Fjellman; [2016]
    Nyckelord :Maarten A. Hajer; socialkonstruktivism; Malmö; Parkeringspolitik; klimatförändringspolitik; diskursanalys; hållbar utveckling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis is a discourse analysis of a political process where Malmö city introduced a new local parking policy aiming to limit the use of cars in the city.The use of a parking policy to restrict car usage exemplifies how cities emerge as key actors in global climate change politics. The analysis builds on Maarten A. LÄS MER

  3. 3. Målkonflikten mellan prognos- och viljestyrd planering : Om dagens parkeringsnorm som bromskloss i hållbar stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Daniel Johansson; [2016]
    Nyckelord :spårbundenhet; målstyrd planering; viljestyrd planering; prognosstyrd planering; målkonflikter; målstyrd parkeringspolitik; parkeringspolicy; parkeringsnorm; Malmö stad;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i en hypotetisk konflikt mellan parkeringsnormen och hållbar stadsutveckling. Den teoretiska utgångspunkten är teorin om spårbundenhet vilken förklarar hur bilismens självförstärkande processer försvårar omställningen till ett mer hållbart samhälle och transportsystem. LÄS MER

  4. 4. Parkering i Linköping : En samhällsekonomiskt studie av parkering i Linköpings innerstad

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jonas Jernberg; Martin Örnfeldt; [2009]
    Nyckelord :Parking; traffic; externalites; urban planning; land use; Parkering; samhällsekonomisk analys; trafik; externa effekter; samhällsplanering; markanvändning;

    Sammanfattning : En bil står i genomsnitt parkerad 95 procent av dygnets timmar och använder under denna tid oftast flera parkeringar. Det ses som en självklarhet för bilisten att finna en ledig parkering relativt lätt och centralt. Befolkningstillväxten i städerna och det allt större bilinnehavet skapar en ökad efterfråga på central parkering. LÄS MER