Sökning: "parskrivande"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet parskrivande.

  1. 1. Vad sker i elevers parskrivande vid datorn? : Observation av fyra elevpar i årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristin Petersson; [2013]
    Nyckelord :Interaction; Computer; Writing; Reading; Peer collaboration; Observation;

    Sammanfattning : The aim with this study is to explore if and how linguistic learning takes places when four pairs ofstudents in grade one writes on the computer. Observations of eight students took place duringtwelve lessons to investigate what happened during their writing processes. LÄS MER

  2. 2. Parskrivning vid datorn. Ett sätt för elever i läs- och skrivsvårigheter att utveckla skriftspråket?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Engqvist Pettersson; [2011-09-23]
    Nyckelord :läsa; skriva; parskrivande; dator; läs- och skrivsvårigheter; interaktion; deltagande; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera hur parskrivning vid datorn hjälper elever i läs- och skrivsvårigheter. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats: • Hur deltar, samtalar och interagerar eleverna i skrivsituationen? • Vilka förutsättningar krävs för att parskrivning vid datorn ska främja elevernas läs- och skrivutveckling? Teori: Studien har en socialkonstruktionistisk teori. LÄS MER

  3. 3. ”Var ligger en kompromiss?” : Om några andraspråkselevers upplevelser av parskrivning.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkstudier

    Författare :Emil Molander; [2010]
    Nyckelord :Second language learning; negotiation; pair writing; peer scaffolding; Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; förhandling; parskrivande; parskrivning; pararbete; elevsamtal; muntligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the collaboration of four learners of Swedish as a second language during a pair-writing task, as well as their experiences of the process, in order to draw conclusions about how to execute pair-writing in the L2 classroom. The study has found that the establishment of compatible partners are of great importance to achieve success and learning through pair-writing. LÄS MER