Sökning: "partikelsystem"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet partikelsystem.

  1. 1. Optimering av partikelsystem för webben : En jämförelse mellan objektorienterad och dataorienterad design på webben.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jimmy Sandin; [2023]
    Nyckelord :Dataorienterad design; objektorienterad programmering; Structure of Arrays; Array of Structures; Javascript; Canvas; partikelsystem;

    Sammanfattning : Denna studie jämför frame-time av ett partikelsystem på nätet med objektorienterad och dataorienterad design. I studien jämförs Array of Structure (AoS), Structure of Arrays (SoA) samt Structure of Arrays med typed arrays. Tre identiska versioner med samma algoritm med olika behandlingar implementeras. LÄS MER

  2. 2. Kvantdynamik hos NaI-molekylexciterad av ultrasnabbfemtosekundslaserpuls : Numerisk lösning av den explicit tidsberoendeSchrödingerekvationen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anna Johansson; Josefine Hörnell; Liza Marshah; [2023]
    Nyckelord :beräkningsvetenskap; femtosekunds laserpuls; kvantkemi; diatom modell; diabatisk system; Schrödingerekvationen; NaI;

    Sammanfattning : Detta projekt fokuserar på att undersöka dynamiken hos partiklar inom en-partikelsystem samt sammankopplade partiklar i tvåpartikelsystem genom tillämpning av numeriska metoder. Tvåpartikelsystemet som studeras är NaI-molekylen och dess dynamik, där beteendet undersöks efter systemet utsatts för en femtosekundslaserpuls. LÄS MER

  3. 3. Slab and Powder-Snow avalanche animation on the GPU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Åleskog Jonthan; Cheh Daniel; [2021]
    Nyckelord :Avalanche; GPU; DEM; Real-time; Games; Lavin; GPU; DEM; Realtid; Spel;

    Sammanfattning : Background: The video game industry has yet to achieve a physically-based real-time avalanche simulation because of the sheer complexity of modeling the behavior of snow avalanches. An avalanche is made out of snow, meaning it would require a snow simulation which itself already shows to be complex. LÄS MER

  4. 4. Soundscape From an Audio- Visual Perspective : A study on how visual feedback affects our perception of a soundscape

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josefine Hölling; [2021]
    Nyckelord :Audio-visual perception; Soundscape; Visualization; Sonic environment; Audio-reactive; Digital audio visualization.;

    Sammanfattning : The soundscape is a multi-sensory experience of an area. Previous research in the field has shown a positive correlation between designing with both audio and visual feedback for an increased perceived environmental pleasantness. LÄS MER

  5. 5. FOLAR: A FOggy-LAser Rendering Method for Interaction in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tianli Zhang; [2020]
    Nyckelord :Computer Graphics; Volumetric Rendering; Virtual Reality; Particle System; Participating Media; Illumination; Real-time Rendering;

    Sammanfattning : Current commercial Virtual Reality (VR) headsets give viewers immersion in virtual space with stereoscopic graphics and positional tracking. Developers can create VR applications in a working pipeline similar to creating 3D games using game engines. LÄS MER