Sökning: "pedagogens roll för språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden pedagogens roll för språkutveckling.

  1. 16. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogens arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajal Sheikhahmadi; Sofia Ahlberg; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagoger; förskolan; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan. Dessutom vill vi skaffa oss kunskap om vilket material som används i arbete med dessa barn vid språkutveckling. LÄS MER

  2. 17. Musik i förskolan : En studie om förskolepedagogers uppfattning om musikens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Rubensson; Ellen Lassbo; [2017]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; musikens betydelse; förhållningssätt; pedagogens roll; den musiska människan; kvalitativa halvstrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte har handlat om att bidra med ökad kunskap om några förskolepedagoger och deras uppfattningar om musikens betydelse för barnens utveckling och lärande i förskolan. Syftet har vi hämtat med inspiration från tidigare forskning som menar att musikens plats i förskolan håller på att försvagas. LÄS MER

  3. 18. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling : Pedagogernas syn och arbete med högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Blees; [2017]
    Nyckelord :Högläsning; Pedagogens roll; Literacy; read-aloud; pedagogiska ämneskunskaper; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar förskollärares syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling. Jag har fokuserat på hur förskollärarna arbetar med högläsning för att den ska bli språkutvecklande för barnen. LÄS MER

  4. 19. Är det språkutvecklande att klä på sig? En studie av språklig interaktion vid informella lärsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Persson; [2016]
    Nyckelord :Dewey - informella lärsituationer – kommunikativ interaktion – pedagogroll - rutinsituation – samspel –– språkstimulerande – språkutveckling – Vygotskij - vägledande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka den språkliga och kommunikativa interaktionen i informella lärsituationer som upprepas dagligen, och pedagogens roll i dessa. Den lärsituation som undersöks är rutinsituationen påklädning inför utevistelse. LÄS MER

  5. 20. Barns språkutveckling. En kvalitativ studie om pedagogens inverkan på barns tidiga språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Tempte; Elin Düberg; [2016]
    Nyckelord :Kommunikation; Pedagogens inverkan; Samspel; Språkutveckling; Sociokognitiv teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur pedagogers metoder samt utvecklande arbetssätt för barns språkutveckling skiljer sig åt i olika situationer, i det här fallet under samlingar och matsituationer. Detta anser vi måste studeras närmare för att kunna utveckla en profession i vårt framtida yrke som förskollärare. LÄS MER