Sökning: "pedagogens syn på leken"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden pedagogens syn på leken.

  1. 21. Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Patrik Olsson; Anna Johansson; [2011]
    Nyckelord :Leken; Social utveckling; samspel; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Syfte:Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan.Frågeställningar: -Vad innebär leken för pedagogerna? -Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen? -Hur arbetar pedagogerna för att främja lekens betydelse i den sociala utvecklingen?Metod:I min studie valde jag att genomföra en kvalitativ studie i form av intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Lärande genom lek : En studie av hur pedagoger använder lek som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessika Engdahl; Pernilla Lönnquist; [2011]
    Nyckelord :Lek; lärande; pedagogiskt verktyg; pedagogens roll; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur lek används som pedagogiskt verktyg i förskolan och i de tidiga skolåren. Uppsatsen behandlar forskares syn på lek och lärande och lek som pedagogiskt verktyg. Den belyser också integrationen förskola-skola, där förskoleklassen ses som en brobyggare mellan de olika pedagogiska förhållningssätten. LÄS MER

  3. 23. Pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Ucan; Helena Uhlemann; [2011]
    Nyckelord :Lek; Barn; Pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER

  4. 24. Utevistelse i förskolan : En studie om hur barn och pedagoger använder utevistelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Karlsson; Frida Malm; [2011]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Pedagoger; Utomhusmiljö; Utevistelse;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om utevistelsen i förskolan. Studien har utgått från tre metoder, observation, intervju och enkät för att ta reda på vad barn gör och befinner sig på förskolans gård, pedagogens roll och syn på utevistelse och vad föräldrarna vet om förskolans utevistelse. LÄS MER

  5. 25. Pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Ucan; Helena Uhlemann; [2011]
    Nyckelord :lek; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER