Sökning: "pedagogens syn på leken"
Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden pedagogens syn på leken.
16. "Jag ritar fult" : - ett dilemma i barnens bildskapande processer
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Bildskapande situationer och processer är en del av vardagen i förskolan och förskoleklassen. Bild framkommer både i den fria leken men även i de styrda aktiviteterna. Syftet med denna undersökning var att undersöka hur barnens bildskapande ter sig utifrån det bemötandet de få utifrån sina pedagoger och kamrater. LÄS MER
17. Utomhusmiljöns inverkan på barns lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger på olika förskolor har för syn på barns lärande i utomhusmiljö, betydelsen av utomhusmiljöns utformning och pedagogens närvaro i utomhusleken. Studien är kvalitativ och baseras på semistrukturerade intervjuer med nio pedagoger som är verksamma inom förskolan. LÄS MER
18. Grovmotorik - ett bortglömt inslag i dagens förskola? : En undersökning om grovmotorikens betydelse i dag jämfört med för femton år sedan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att belysa hur förskollärare tänker kring barns grovmotoriska utveckling i dag jämfört med för femton år sedan. Vi vill även skapa en förståelse för varför och hur en eventuell förändring har skett. LÄS MER
19. Pedagogers syn på barns lek och deras lekmiljö : Bruk av integrerad lek i verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Forskning visar att lek är grunden till allt lärande. Det är i lek barn utvecklas och bearbetar sina upplevelser. I lek får de utlopp för sina känslor, positiva som negativa.I vår studie redogörs för lekteorier historiskt och hur forskning ser på barns lek idag. LÄS MER
20. Pedagogernas betydande roll för barns lärande i matematik på förskolan
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med fallstudien var att ta reda på hur sju pedagoger synliggör, stimulerar och skapar en miljö för matematisk stimulering och utveckling. Undersökningen gjordes med både observationer och intervjuer. LÄS MER