Sökning: "poj kar"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden poj kar.

  1. 1. Upplevd stress : En kvantitativ studie av ungdomar på högskoleförberedande program

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Susanna Strömberg; Evelina Svensson; [2013]
    Nyckelord :stress; upplevd stress; Locus of Control; Framtidsrelaterad stress; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : På senare tid har skolungdomar börjat uppleva sig allt mer stressade. Det kan handla om exempelvis stress inför skolan och den kommande framtiden. Denna studie undersökte elever på högskoleförberedande program upplevda stress, stressen inför framtiden samt eventuell betydelse av Locus of Control och kön. LÄS MER

  2. 2. Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Vestberg; [2011-05-09]
    Nyckelord :språkutveckling; tal-; läs- och skriftspråk; jämställd; förskolemiljö; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns språkutveckling i deras utvecklingzon med särskilt fokus på en jämställd förskoleverksamhet. • Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors språkliga intresse på förskolan? • Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns språk? • Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns språkliga lärande? Teori: Språkteori, genusteori och sociokulturell teori. LÄS MER

  3. 3. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER