Sökning: "processability theory"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden processability theory.

  1. 16. Syntaktische Progression in dem Lehrmittel Lieber Deutsch

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Tyska

    Författare :Malin Duveblad; [2017]
    Nyckelord :Second language acquisition; Textbook research; German as a second language; Processability Theory; Developmental stages; Progression; Syntactic complexity; Transfer; Deutsch als Fremdsprache; tyska; lärobok; Lehrbuch; Tyska som främmande språk; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This bachelor thesis studies the syntactic structures in four textbooks in German as a foreign language used in the Swedish upper secondary school (the gymnasium). The aim of the study is to test whether the German syntax is presented in such a way that it becomes optimally processable for learners. LÄS MER

  2. 17. Can elicited imitation be used to measure grammatical development : a cross-sectional study of L2 Swedish within the framework of the Processability Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Karin Rasmusson; [2016]
    Nyckelord :second language acquisition; free production; processability theory; elicited imitation test; Swedish as a second language; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Abstract The aim of the thesis was to examine whether or not the elicited imitation test can be used as a valid tool for measuring developmental sequences of grammatical structures in the production of L2 Swedish derived from the Processability Theory (PT, Pienemann, 1998). The thesis aimed to answer the following questions: Will the participants follow the predicted implicational pattern of the developmental stages of PT in both the elicited data and the free production data? If they do not, are there any differences between the participants’ results of the elicited data and the free production data? Are there any participants who can process a later stage without a prerequisite stage in the two sets of data? The elicited data was collected by recording nine L2-learners of Swedish imitating 29 model sentences pre-recorded by an L1-speaker of Swedish. LÄS MER

  3. 18. Processbarhetsteorin : En studie om finskspråkiga elevers användning av personliga och reflexiva pronomen i possessivform samt placering av negation i bisats 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sivi Järvinen; [2016]
    Nyckelord :Processabilty theory; second langugage acquisition; negation; subordinate clauses; possessive personal and reflexive pronouns;

    Sammanfattning : This essay aims to explain Finnish students’ acquisition of Swedish as a second language: the focal point is the learners’ use of the possessive personal pronouns (hennes, hans and deras) and the possessive reflexive pronouns (sin, sitt and sina), and the placement of the Swedish negation in subordinate clauses. The theoretical background for the analysis of these linguistic structures is the Processability theory. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsundervisningens påverkan på andraspråksinlärning : Med Processbarhetsteorin som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Peter Svensson; [2016]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; modersmålsundervisning; andraspråksinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur långt andraspråkselever har kommit i språkutvecklingen i svenska beroende på om de har modersmålsundervisning eller inte. Syftet med studien är att med ett lucktest baserat på processbarhetsteorins hierarkiska utvecklingsstadier utröna hur långt eleverna har kommit i sin språkutveckling. LÄS MER

  5. 20. Målspråksriktig svenska : - en studie kring betydelsen av fri och bunden ordföljd

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Martin Nordborg; [2016]
    Nyckelord :batch grammar; text grammar; the grammatical principal; topic-comment-principle; transfer; processability theory; information structure; satsgrammatik; textgrammatik; den grammatiska principen; tema-rema-principen; transfer; processbarhetsteorin; informationsstruktur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur olika ordföljdsprinciper i ett förstaspråk påverkar inlärningen av ordföljden i andraspråket svenska. Två grupper jämfördes där den ena hade ett förstaspråk med en bunden ordföljd baserad på den grammatiska principen och den andra ett förstaspråk med en fri ordföljd baserad på tema-rema-principen. LÄS MER