Sökning: "räkna med matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 241 uppsatser innehållade orden räkna med matematik.

  1. 16. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Minerva Atole-Nilzon; Sara Norling; [2022]
    Nyckelord :Fraction; Multimodal text; Constructivism; Concept; Qualitative content analysis; Bråk; Multimodala texter; Konstruktivism; Begrepp; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER

  2. 17. Läroböcker i matematik för årskurs 3 : En innehållsanalys om kognitiva kravnivåer samt om hur sambandet mellan division och multiplikation presenteras i olika läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stina Uusitalo; [2022]
    Nyckelord :Division; innehållsanalys; kognitiva kravnivåer; läromedel; multiplikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematikläromedel för årskurs 3. Hur utmanas elevernas kognitiva förmågor och hur framställs sambandet mellan division och multiplikation i läroböckerna. Studien har undersökt innehållet i läromedel som används i de svenska skolorna i dag. LÄS MER

  3. 18. Räkna lugnt – En studie om mental träning som verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anneli Olofsson; Eva Pålsson; [2022]
    Nyckelord :Andningsövningar; hälsofrämjande; mindset; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Studier visar att flickor i tonåren lider av stress och oro i högre utsträckning än pojkar och att stressen ofta är skolrelaterad. Syftet med denna studie är att undersöka om mental träning kan ha samband med flickors tankar om sig själv och ämnet matematik. LÄS MER

  4. 19. Räkna med barnen i den digitala världen : En intervjustudie om hur UR:s utbud kring matematik används av pedagoger i undervisningen med barn på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Jonsson; Amanda Bogdanovski; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Matematik; Digitalisering; Handledning; UR; Socialsemiotik; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks det hur pedagoger kan använda Utbildningsradions (UR) som är en gratistjänst i lärande syfte. Vi har intervjuat pedagoger i vilken utsträckning de har fått stöd av UR:s utbud i matematik för att kunna stötta barnen och få mer förståelse för matematik genom digitala verktyg eller de hinder som kan uppstå i barnens matematiska lärande. LÄS MER

  5. 20. Matematiskt resonemang i förskoleklass och årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Claudia Blomqvist; Rebecca Klint; [2022]
    Nyckelord :didaktisk modell; imitativt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; matematiskt resonemang; resonera; “Tänka; resonera; räkna”;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad det innebär att resonera inom matematik på lågstadiet. I läroplanen (Skolverket, 2019) kan det utläsas på flera ställen att eleverna från och med förskoleklass i någon grad ska kunna resonera inom matematik. LÄS MER