Sökning: "reading ability"

Visar resultat 16 - 20 av 547 uppsatser innehållade orden reading ability.

  1. 16. LÄSHUNDEN - LÄSARENS BÄSTA VÄN? : Läshundar används i specialundervisning av elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lotta Aurell; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; skolhund; språkutveckling; läsutveckling; specialundervisning;

    Sammanfattning : This study examines the experienced reading motivation of children who read to a dog, and how reading to dogs can be used in special education for children with reading difficulties. The theoretical framework is inspired by motivational theory and the concepts controlled and autonomous motivation, behavior theory and motivation based on expectation. LÄS MER

  2. 17. Multiple-Emitter Super-resolution Imaging using the Alternating Descent Conditional Gradient Method

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Beräkningsbiologi och biologisk fysik - Genomgår omorganisation; Lunds universitet/Institutionen för astronomi och teoretisk fysik - Genomgår omorganisation

    Författare :Dolev Illouz; [2023]
    Nyckelord :super-resolution; alternating descent conditional gradient method; ADCG; multiple-emitter localization; nanoscale imaging; single molecule tracking; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This thesis examines the state-of-the-art 2D super-resolution technique alternating descent conditional gradient (ADCG) method's ability to accurately localize fluorophores in diffraction-limited single molecule images (SMI) and analyze the impact of pre-processing and post-processing modules on ADCG's fluorophore localization. A synthetic dataset obtained from the 2013 Grand Challenge localization microscopy and a temporally linked dataset obtained from an unpublished set of Optical DNA mapping experiments performed by Jonathan Jeffet at the NanoBioPhotonix Lab at Tel-Aviv University were initially segmented to extract their noise parameters. LÄS MER

  3. 18. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 19. A vista eller nej vista? : En självstudie i att som tidigare kompgitarrist lära sig spela a vista på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Tim Forslund; [2023]
    Nyckelord :sight reading; guitar; design theory; sheet music; a vista; gitarr; designteori; notläsning; teckensystem;

    Sammanfattning : Som gitarrist är det inte ovanligt att ens förmåga till notläsning blir ifrågasatt, av både andra gitarrister såväl som medmusiker. Jag har genom det här arbetet undersökt vilka underliggande faktorer som kan spela in i varför det är så svårt att spela efter noter på gitarren samt analyserat mitt eget lärande och vilken utveckling jag har observerat hos mig själv efter åtta veckor av fokuserat övande på a vista. LÄS MER

  5. 20. The Word for World is Forest : A multidisciplinary approach to teaching about genocide

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marco Zalazar; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Dehumanization; Peace Education; Le Guin; Cognitive Estrangement; Engaged Reading; Socratic Pedagogy;

    Sammanfattning : The current position proposed as a possible antidote to future human conflicts is to educate our students about the horrific consequences of past atrocities. To this end, this research paper will examine the possibilities of teaching the students to recognize and reject dehumanizing attitudes in society. LÄS MER