Sökning: "reggio emilia"

Visar resultat 31 - 35 av 397 uppsatser innehållade orden reggio emilia.

  1. 31. Barns utforskande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns utforskande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Andersson; Matilda Jansson; [2021]
    Nyckelord :Utforskande; Reggio Emilia; lärande; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskap kring hur förskollärare ser på utforskandets betydelse för barns lärande. Studien utgick från ett kvalitativt perspektiv och metoden som användes var intervjuer med sex verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 32. Språkutveckling i det projekterandearbetssätt - pedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Almas Nurman; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; projekterande arbetssätt; pedagogens roll; språkutveckling och miljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 33. Språkutveckling i det projekterandearbetssätt - pedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Vujasic; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; projekterande arbetssätt; pedagogens roll; språkutveckling; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka, analysera och synliggöra hur intervjuade pedagoger använder projekterande arbetssätt när de utmanar barns språkutveckling, samt hur de använder undervisningstillfällen och miljön för att utveckla språket hos flerspråkiga respektive enspråkiga barn. Studien har innefattat två förskoleområden med barn i 4 - 6 års ålder. LÄS MER

  4. 34. Den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan och dess betydelse : Med utgångspunkt i Reggio Emilia pedagogiken

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elinore Einarsson; Sara Ludvigsson; [2021]
    Nyckelord :Material; Pedagogical indoor environment; Reggio Emilia; Sociocultural perspective; Material; Pedagogiska inomhusmiljön; Reggio Emilia; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur förskollärare, barnskötare och övrig personalser på den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de tänker att deskulle vilja och strävar efter att forma inomhusmiljön. Studien utgår från ettsociokulturellt perspektiv, där kvalitativa intervjuer har genomförts med förskolepersonal för att få reda på deras tolkningar av den pedagogiska inomhusmiljön. LÄS MER

  5. 35. Kemi i förskolans fysiska miljö : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar kring att utnyttja den fysiska miljön för att gynna barns lärande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Forslund; Jessica Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; Pedagogical documentation; Physical environment; The environment as a third educator; The role of the preschool teacher; Fysisk miljö; Förskollärarens roll; Kemi; Miljön som tredje pedagog; Pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare kan utnyttja den fysiska miljön för att gynna barns lärande i kemi. Studiens resultat bygger på data insamlat av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare i två olika kommuner. LÄS MER