Sökning: "relative’s perspective"
Visar resultat 1 - 5 av 393 uppsatser innehållade orden relative’s perspective.
1. Upplevelsen av anhöriga på IVA : Intensivvårdssjuksköterskans perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: En intensivvårdsavdelning vårdar de patienter med livshotande sjukdomar eller skador och som behöver stöttning i ett eller flera organ. Det är en högteknologisk miljö där intensivvårdssjuksköterskan förväntas agera professionellt och vara specialist inom omvårdnaden. LÄS MER
2. Vårdmiljöns betydelse för patienters återhämtning : Ur ett patientperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Background: The health facility environment had an external, interpersonal, and internal aspect that all affected patients’ well-being and recovery. Previous research showed that nurses can affect how patients perceive the health facility environment and that it can promote as well as prevent patients’ recovery. LÄS MER
3. Se till den som liten är : Sjuksköterskors erfarenheter av att möta och stödja barn som anhörig till en svårt sjuk förälder – En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Barns hälsa och mående kan påverkas negativt när en förälder är allvarligt sjuk och de har behov av stöd. Barn som har en allvarligt sjuk förälder har enligt svensk lag rätt till stöd, råd och information av sjukvården. LÄS MER
4. Unga vuxnas upplevelser av transition från barn- och ungdomspsykiatri till vuxenpsykiatri
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Transition kan beskrivas som övergången från en fas, tillstånd eller status i livet till ett annat. Transition mellan barn- och ungdomspsykiatrisk och vuxenpsykiatrisk vård är en viktig hälsofråga, där patienters upplevelser är sparsamt belysta. LÄS MER
5. Experiencing and learning about food and food waste: A phenomenological study of household individuals in Malaysia and Sweden from an ESD perspective
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The aim of this study was to map how lived experiences affect the approach towards food and food waste. The study also aimed to map the primary learning sources regarding food and food waste in Malaysia and Sweden. Theory: The theoretical framework that was used is the Theory of Transformative learning by Jack Mezirow. LÄS MER