Sökning: "rytmik på lektioner"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden rytmik på lektioner.

  1. 1. Barns språkutveckling i musik- och dramaundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hilda Rofors; Lovisa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :dans; drama; musik; rytmik; sociokulturella perspektivet; språkutveckling; Vygotskij;

    Sammanfattning : Ändamålet med vår studie är att undersöka vilka möjligheter till språkutveckling som finns i musik- och dramaundervisning med barn. I vårt arbete har vi begränsat oss till barn i de yngre åldrarna som är de vi utbildar oss till att undervisa, det vill säga de i förskoleklass till årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. Att röra sig med instrument, en omöjlighet? : Integrering av rytmikämnet på enskilda instrumentallektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Rickard Samuelsson; [2013]
    Nyckelord :Rytmik; enskild undervisning; anpassning till eleven; musik- och kulturskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en pedagogisk vinst, som gynnar elever, med att integrera rytmikämnet vid enskilda lektioner på musik- och kulturskolan. För att nå syftet har kvalitativa intervjuer genomförts med tre lärare på musik- eller kulturskola, vilka har studerat rytmik och arbetar med det i någon utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Rytmik eller Ensemble? : En studie om musiklärares val av undervisningsinnehåll ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Pierre Olsson; Robin Svensson; [2009]
    Nyckelord :musik; skola; genus; musikundervisning; kursplaner;

    Sammanfattning : Bakgrund & Syfte: Under våra år som musikstudenter på lärarutbildningen, så märkte vi bland våra klasskamrater såväl som våra kurslärare och lärare ute på praktikperioder, att kvinnorna ofta visade ett större intresse för områden som rytmik och kör – medan männen var mer engagerade inom ensemblespel och instrumentundervisning. Även tidigare forskning pekade på samma sak. LÄS MER

  4. 4. Rytmik eller Ensemble? : En studie om musiklärares val av undervisningsinnehåll ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Pierre Olsson; Robin Svensson; [2009]
    Nyckelord :musik; skola; genus; musikundervisning; kursplaner;

    Sammanfattning : BAKGRUND OCH SYFTE: Under våra år som musikstudenter på lärarutbildningen, så märkte vi bland våra klasskamrater såväl som våra kurslärare och lärare ute på praktikperioder, att kvinnorna ofta visade ett större intresse för områden som rytmik och kör – medan männen var mer engagerade inom ensemblespel och instrumentundervisning. Även tidigare forskning pekade på samma sak. LÄS MER

  5. 5. "Till sångens gud” : Karl Nygren-Kloster och hans röstskola i Alvesta

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Christina Zeuthen; [2006]
    Nyckelord :Klosters röstskola; sångundervisning; röstpedagogik; Alvesta; Karl Nygren-Kloster; Åke Nygren;

    Sammanfattning : ”Till sångens gud” Karl Nygren-Kloster och hans röstskola i Alvesta “To the god of song” Karl Nygren-Kloster and his voice-institute in Alvesta Karl Nygren-Kloster föddes 1876 i dåvarande Aringsås socken, sedermera Alvesta kommun, Kronobergs län. Som 19-åring reste han till Stockholm för att påbörja sina studier i orgelklassen vid Musikkonservatoriet. LÄS MER