Sökning: "samhället och inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden samhället och inlärning.

  1. 1. ”Var ska omsorgen få plats?” : En studie kring förskollärares syn på sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karl Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; Curriculum theory; Care; Preschool teacher; Educare; Förskola; Läroplansteori; Omsorg; Förskollärare; Educare;

    Sammanfattning : Förskolan har varit och är en omsorgsinstitution där verksamma i förskolan bedriver omsorg i många olika former. Det kan vara allt från att knyta ett par skor till att prata om bilbarnstol med en vårdnadshavare; och allt där emellan. Omsorg definierar förskolan och vad förskolan har för uppdrag och uppgift i samhället. LÄS MER

  2. 2. Utilising computer simulations to teach derivatives with p5.js and Google Colaboratory : A comparative study

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Patrik Johansson; Amin Kokhaei Pak; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Education is considered as one of the most crucial services of society, yet in recent years there has been a decline in understanding of mathematics among pupils. Therefore, this thesis explores how Python and Javascript code written using the web-based simulation frameworks of Jupyter/Google Colab and p5. LÄS MER

  3. 3. Cyber Threat Detection using Machine Learning on Graphs : Continuous-Time Temporal Graph Learning on Provenance Graphs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jakub Reha; [2023]
    Nyckelord :Graph neural networks; Temporal graphs; Benchmark datasets; Anomaly detection; Heterogeneous graphs; Provenance graphs; Grafiska neurala nätverk; temporala grafer; benchmark-datauppsättningar; anomalidetektering; heterogena grafer; härkomstgrafer;

    Sammanfattning : Cyber attacks are ubiquitous and increasingly prevalent in industry, society, and governmental departments. They affect the economy, politics, and individuals. LÄS MER

  4. 4. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER

  5. 5. Multi-Scale Task Dynamics in Transfer and Multi-Task Learning : Towards Efficient Perception for Autonomous Driving

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Ekman von Huth; [2023]
    Nyckelord :Autonomous Driving; Computer Vision; Deep Learning; Machine Learning; Multi-Task Learning; Transfer Learning; Task Relationships; Task Dynamics; Python; Multi-Scale Representation Learning; Fuss-Free Network; Självkörande Fordon; Datorseende; Djupinlärning; Maskininlärning; Multiuppgiftsinlärning; Överföringsinlärning; Uppgiftsrelationer; Uppgiftsdynamik; Python; Flerskalig Representationsinlärning; Fuss-Free Nätverk;

    Sammanfattning : Autonomous driving technology has the potential to revolutionize the way we think about transportation and its impact on society. Perceiving the environment is a key aspect of autonomous driving, which involves multiple computer vision tasks. LÄS MER