Sökning: "Mediemoral"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Mediemoral.

  1. 1. ATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbeten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Hellkvist; Moa Kristensson; [2022-02-24]
    Nyckelord :Barnarbete; Parasociala Relationer; Sharenting; Samtycke; Integritet; Mediemoral; Influencer; Barn; Micro-microcelebrity; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: Parasociala Relationer, Sharenting, Extended Self Metod: Kvalitativ Intervjustudie Material: Två fokusgrupper uppdelat efter kön. LÄS MER

  2. 2. LOOK WHAT YOU MADE ME DO… - Vad influerar influencern? – En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Karin Björklund; Carita Jacobsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Influencer; Influencer Marketing; Instagram; Sharenting; Självpresentation; Integritet; Trans-parasociala relationer; Mediemoral;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar undersöka vad som influerar influencers kring vad de publicerar i sina sociala medier. Teori: Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer, Mediemoral Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Tre influencers som är baserade i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Det är mitt barn och mitt val : En kvalitativ intervjustudie kring föräldrars bild av mediefenomenet ”sharenting”.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Stina Fogby; Louise Waldemarsson; [2021]
    Nyckelord :Sharenting; Uses and Gratification Theory; Communication Privacy Management Theory; Instagram; integritet; mediemoral;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how parents are reasoning when it comes to sharing photos of their children on Instagram. The phenomenon, known as sharenting, has been questioned due to the morality problems that arise from the fact that children don't have the same opportunity to approve their exposure in social channels as an adult. LÄS MER

  4. 4. Sharing is caring - En kvalitativ intervjustudie om hur unga mammor ser på mediefenomenet sharenting

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fannie Larsson; Sara Renman; [2020-01-31]
    Nyckelord :Sharenting; sociala medier; digital natives; mammor; moral; mediemoral; intervju;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar att undersöka unga mammors syn på fenomenet sharenting. Vilka moraliska dilemman finns det och hur resonerar de kring dess bilddelning på sociala medier? Teori: Studiens teoretiska ramverk innefattar sharenting, moral, mediemoral, medieanvändning och självrepresentation. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. LÄS MER

  5. 5. Privacy setting: Public En kvalitativ studie om delandet av personlig information på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Bengtsson; Andrej Kavrzic; [2015-08-13]
    Nyckelord :mediemoral; sociala medier; privatliv; offentligheten; facebook;

    Sammanfattning : Titel: Privacy setting: public: en kvalitativ studie om delandet av personlig information på sociala medier Författare: Emma Bengtsson, Andrej Kavrzic Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER