Sökning: "sampling"

Visar resultat 26 - 30 av 3122 uppsatser innehållade ordet sampling.

  1. 26. Kvinnors upplevelse av klimakteriets påverkan på delaktighet i aktivitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Jessica Hansson; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; klimakteriet; Canadian Model of Occupational Performance and Engagement CMOP-E ; stödjande miljöer; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Menopaus är en naturlig del av kvinnors åldrande och infaller runt 40–60 års ålder. Upplevelsen av symtomens påverkan i kroppen under denna period är högst individuell. Kvantitativa studier visar att klimakteriet har påverkan på delaktighet i aktivitet men studierna visar inte hur kvinnor upplever klimakteriets påverkan. LÄS MER

  2. 27. Brownification in a small stream originating from a peatland - A case study from Ryds Å in south Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Teknisk vattenresurslära

    Författare :Emelie Ström; Frida Karlsson Öhman; [2024]
    Nyckelord :Brownification; Peatland; Bolmen; DOM; Water Quality; Inflow; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Brunifiering syftar till en process där vattnet blir brunare på grund av ökade halter av naturligt organiskt material och järn, vilket innebär utmaningar för miljön och människor. Sjön Bolmen i södra Sverige har problem med brunare vatten. LÄS MER

  3. 28. Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om hur förväntningar relaterar till ledarrollens självbild och Work Life Balance

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Lundqvist; Tilde Detterholm; [2024]
    Nyckelord :Ledare; självbild; förväntningar; leading by example; Work Life Balance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetes titel: Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om förväntningars påverkan på ledarrollens självbild och Work Life Balance Seminariedatum: 11 januari 2023 Ämne/kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Tilde Detterholm & Jessica Lundqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Ledare, självbild, förväntningar, leading by example, Work Life Balance Forskningsfråga: Hur relaterar förväntningar till ledarrollens självbild, med specifikt avseende på Work Life Balance? Syfte: Studien avser att bidra med ökad förståelse om hur förväntningar på ledarrollen tar sig uttryck i ledarens självbild samt vilka eventuella effekter dessa får på ledarskapet och Work Life Balance. Metod: Studien antar en abduktiv ansats med en kvalitativ intervjustudie med tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 29. Simuleringsdriven inferens av stokastiska dynamiska system

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alfred Andersson; Vilgot Jansson; Noah Trädgårdh; Jacob Welander; Victor Wellsmo; [2023-11-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stokastiska modeller, som ger tillförlitlig och användbar information om ett systems beteende, består ofta av stokastiska differentialekvationer (SDE) vars likelihoodfunktion inte är analytiskt tillgänglig. Mer traditionella Markov Chain Monte Carlo-metoder (MCMC) samt relativt nyligen utvecklade likelihood-fria Approximate Bayesian Computation-metoder (ABC) utgör populära angrepssätt för att utföra inferens på dessa typer av problem. LÄS MER

  5. 30. Hur upplever olika generationer beteendeanpassad marknadsföring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :SveaFilippa Hjalmarsson; Ebba Samuelsson; [2023-11-07]
    Nyckelord :Beetendeanpassad Marknadsföring; Attityder; Ambivalens; Generational Cohort Theory; Advertising Value Model;

    Sammanfattning : Research questions: ● What are the underlying factors influencing attitudes towards behavioral marketing across different generations? ● Is it possible to identify an ambivalent attitude towards behavioral marketing across different generations and if so how is it expressed? Purpose: The purpose of the study is to investigate the reasons for the attitudes towards behavioral marketing in different generations. Furthermore, the aim of the study is to investigate whether there is an ambivalent attitude within the generations when it comes to behavioral marketing and how it shows. LÄS MER