Sökning: "self-narration"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet self-narration.

  1. 1. Reporter med egen röst : En studie av reporterns berättelse om sig själv och sitt arbete i två nutida reportageböcker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Selma Sedelius; [2022]
    Nyckelord :Reportage; reporter; narratologi; berättare; journalistik; dissonans; trovärdighet; transparens; autenticitet; life writing; vittnesbörd;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar två nutida reportage i reportagebokens format: Klubben av Matilda Gustavsson, och Smärtpunkten av Elisabeth Åsbrink. Syftet är att undersöka hur reportern själv och det journalistiska arbetet framställs i reportagen och vad det får för konsekvenser för reportagens journalistiska syften. LÄS MER

  2. 2. Holdens berättelse om Holden : En narratologisk undersökning av berättaren och dialogerna i J. D. Salingers The Catcher in the Rye

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Linus van Lint; [2019]
    Nyckelord :narratology; unreliable narrator; dialogues; self-narration; narratologi; opålitlig berättare; dialoger; självnarration;

    Sammanfattning : The study examines narrating techniques and narratological positions in relation to the dialogues in J.D. Salinger’s The Catcher in the Rye. First, it is studied how the narrator Holden Caulfield uses the psychological process self-narratology as a means to organize his memories into a coherent narrative. LÄS MER

  3. 3. Narrating Me and the Discourse of Being Dealt With : Student’s democratic inclusion and execution of personalagency through the self narrative in art and media education.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Ida Schonfeld; [2016]
    Nyckelord :Learning through storytelling; self narration; agency; art education; discourse theory; democracy in schools; intersubjective relationships;

    Sammanfattning : This paper is about how students, specifically those who have become marginalized becauseof neuro psychological divergences, depression and one case of narcolepsy, may, by usingself narration in art and media education, promote agency in order to develop the capability ofself advocating. Children must develop a perspective of themselves within society and itssocial structures in order to participate in the discourses concerning themselves as is theirdemocratic right according to the United Nations Conventions of the Rights of the Child. LÄS MER