Sökning: "sinnligt lärande"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden sinnligt lärande.

  1. 6. Lära in ute : En kvalitativ undersökning om förskollärares och fritidslärares syn på utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Boström; Stina Granberg; [2014]
    Nyckelord :barn; utomhus; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares och lärare i fritidshems syn på utomhuspedagogik. De frågeställningar vi ville ha svar på var: Vad innebär utomhuspedagogik för lärare? På vilket sätt uppfattar lärare att de arbetar med utomhuspedagogik? Vilka möjligheter och hinder uppfattar lärare att det finns med utomhuspedagogik? För att få svar på dessa frågeställningar använde vi oss av kvalitativa intervjuer som metod där åtta lärare från tre olika skolor deltog. LÄS MER

  2. 7. Att lära med många sinnen : Pedagogers erfarenheter av att arbeta med elever i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :AnnHelen Adler Johannesson; [2011]
    Nyckelord :multi-sensory room; outdoor education; experiential learning; authentic settings; sinnliga rum; utomhuspedagogik; upplevelsebaserat lärande; autencitet;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att ta del av pedagogers erfarenheter av att arbeta med sinnligt lärande på en gymnasiesärskola. Hur skapar pedagogerna en kreativ lärmiljö för sina elever? Använder de sig av några sinnliga lärmetoder och i så fall hur? Min metod består bl.a. LÄS MER

  3. 8. Rummets betydelse i utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Taina Barringe; [2009]
    Nyckelord :förskola; lärande; utemiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningUppsatsen handlar om utomhuspedagogik och lärande ur en rumslig aspekt. Den baserar sig på en studie av sex förskolor i tre kommuner i södra Sverige. LÄS MER

  4. 9. Utomhusmiljön som en lärandemiljö : Sex förskolepedagogers syn på utomhuspedagogik och utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Naomi Högberg; Ingela Svorstöl; [2009]
    Nyckelord :Outdoor education; outdoor mathematics; outdoor preschool I ur och skur ; Reggio Emilia preschool; Utomhuspedagogik; utomhusmatematik; I ur och Skur; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka möjligheter samt hinder pedagoger verksamma inom tre olikt profilerade förskolor ser med utomhuspedagogik och utomhusmatematik i förskolans verksamhet samt att lyfta fram likheter och skillnader i pedagogernas synsätt relaterat till förskoleprofilen. En kvalitativ forskningsansats har använts med intervju som metod. LÄS MER