Sökning: "skillnader matematik flickor pojkar"

Visar resultat 31 - 35 av 59 uppsatser innehållade orden skillnader matematik flickor pojkar.

  1. 31. Programmering i matematikämnet : Några lärares erfarenheter från grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Viktoria Franzén; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ämnesdidaktisk kunskap om programmering i matematikämnet genom att lyfta fram några mellanstadielärares perspektiv utifrån deras egen undervisningspraktik. Programmering skrivs fram som ett centralt innehåll i matematikämnet i en planerad läroplansrevidering men flera lärare har redan erfarenhet av programmering i sin undervisning. LÄS MER

  2. 32. En skola för alla? : Inlärningsstilar

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Åsa Zetterlund; [2015]
    Nyckelord :Glädje; Individanpassning; Inlärning; Nyfikenhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning:   Syftet med undersökningen var att studera elevers inlärningsstilar, för att se om det finns några skillnader på vilka inlärningsstilar som är dominerande hos eleverna generellt, beroende på kön eller på vilket program eleven går. Undersökningen genomfördes med hjälp av en enkät som eleverna på de olika programmen ombads fylla i. LÄS MER

  3. 33. Jag är duktig på matte! : En studie av flickors och pojkars upplevelse av matematikämnetpå högstadiet med fokus på elever i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lena Johnels Skoogh; [2015]
    Nyckelord :Matematikundervisning; genus; stödbehov och självförtroende;

    Sammanfattning : Min intention med detta arbete har varit att få en inblick i vad flickor och pojkar påhögstadiet anser om matematikundervisningen i stort och även vad de anser om sin egenförmåga och sitt stödbehov i matematik. Jag ville se om det finns skillnader isjälvförtroendet hos flickor och pojkar men också om elever i behov av stöd imatematik uttrycker andra uppfattningar. LÄS MER

  4. 34. Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Charlotte Löving; Yvonne Blomstrand; Anneli Karlsson; [2014]
    Nyckelord :preschool; girls and boys; mathematical expression; gender; förskolan; flickor och pojkar; matematiska uttryck; genus;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssätt. LÄS MER

  5. 35. Ma/NO-profilelevers framtidsplaner och attityder till naturvetenskap i skolan och i samhället – en jämförelse med den svenska ROSE-studien

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenni Vainio; [2013]
    Nyckelord :Ma NO-inriktning; NO; naturorienterande ämnen; pro;

    Sammanfattning : Denna studie bidrar till att öka kunskapen om profilklasser med särskild inriktning mot matematik ochnaturorienterande ämnen (Ma/NO) - ett fenomen som dykt upp i svensk skola under de senaste decenniet. I dennaundersökning studeras Ma/NO-elever i årskurs 9. LÄS MER