Sökning: "skillnader matematik flickor pojkar"

Visar resultat 26 - 30 av 59 uppsatser innehållade orden skillnader matematik flickor pojkar.

  1. 26. Betyg och kön : likvärdighet eller diskriminering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Flodin; Shadi Khatibi; [2017]
    Nyckelord :Assessment; equivalence; gender; grades; high school; national and international assessment; mathematics; national test; register data; statistical analysis; survey; Bedömning; betyg; enkätundersökning; gymnasieskola; kunskapsmätningar; kön; likvärdighet; matematik; nationella prov; registerdata; statistisk analys;

    Sammanfattning : Nationella och internationella kunskapsmätningar i matematik visar likartade resultat för flickor och pojkar. Trots det visar statistiken att flickor erhåller systematiskt högre slutbetyg. Denna studie undersöker huruvida betyg tjänar som likvärdigt mått på kunskap hos flickor och pojkar i gymnasiets matematikämne. LÄS MER

  2. 27. Matematiken och könsroller : - En kvalitativ intervjuundersökning om lärares uppfattningar och matematik och genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Beatrice Wiktorsson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; genus; könsroller; stereotyper; genusteori;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur lärare i matematik för de lägre åldrarna uppfattat sin egen inlärning av matematik under sin skolgång, hur de uppfattar matematikämnet i relation till könsroller och hur de tolkar sina elevers kunskaper. Information har samlats genom kvalitativa intervjuer med 6 informanter som samtliga är aktiva inom skolan och är behöriga i matematik. LÄS MER

  3. 28. Elevers strategier och representationer vid problemlösning : I relation till etnicitet och genus

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elina Hansson; Mimmi Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; elever; genus; etnicitet; flickor; pojkar; andraspråkselever; elever med svenska som modersmål; representationer; strategier;

    Sammanfattning : Matematik är ett viktigt ämne som är genomgående för skolans verksamhet. För att kunna räkna och utläsa matematiska tal behövs inte enbart en matematisk förmåga utan även en god språklig förståelse och begreppsliga förkunskaper. Denna studie grundar sig på en tidigare systematisk litteraturstudie av samma författare. LÄS MER

  4. 29. Motivation och genus i grundskolans matematikundervisning : En litteraturstudie om elevers självförtroende, självbild samt omgivningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Julia Brandt; Maria Andersson; [2017]
    Nyckelord :Genus; Motivation; Matematik; Grundskola; Flickor; Pojkar; Självförtroende; Självbild; Stereotypiska uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka elevers motivation i matematikundervisningen i grundskolan utifrån ett genusperspektiv. Valda aspekter att utgå ifrån är dels huruvida elevers självbild samt självförtroende påverkar deras motivation. LÄS MER

  5. 30. Feedback i matematikklassrummet : En klassrumsstudie om vilka likheter och skillnader som finns i den feedback som ges till flickor respektive pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Susanne Lundhem; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; gender; feedback; teacher; education; sociocultural; Matematik; genus; feedback; lärare; undervisning; sociokulturellt;

    Sammanfattning : I den nuvarande läroplanen står det att alla som arbetar i skolan har ansvar att motverka de traditionella genusmönster som finns. Sedan länge har matematikämnet varit något som samhället anser är maskulint (Hyde, Lindberg, Linn, Ellis & Williams, 2008). LÄS MER