Sökning: "skillnader matematik flickor pojkar"
Visar resultat 26 - 30 av 59 uppsatser innehållade orden skillnader matematik flickor pojkar.
26. Betyg och kön : likvärdighet eller diskriminering?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Nationella och internationella kunskapsmätningar i matematik visar likartade resultat för flickor och pojkar. Trots det visar statistiken att flickor erhåller systematiskt högre slutbetyg. Denna studie undersöker huruvida betyg tjänar som likvärdigt mått på kunskap hos flickor och pojkar i gymnasiets matematikämne. LÄS MER
27. Matematiken och könsroller : - En kvalitativ intervjuundersökning om lärares uppfattningar och matematik och genus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I detta arbete undersöks hur lärare i matematik för de lägre åldrarna uppfattat sin egen inlärning av matematik under sin skolgång, hur de uppfattar matematikämnet i relation till könsroller och hur de tolkar sina elevers kunskaper. Information har samlats genom kvalitativa intervjuer med 6 informanter som samtliga är aktiva inom skolan och är behöriga i matematik. LÄS MER
28. Elevers strategier och representationer vid problemlösning : I relation till etnicitet och genus
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Matematik är ett viktigt ämne som är genomgående för skolans verksamhet. För att kunna räkna och utläsa matematiska tal behövs inte enbart en matematisk förmåga utan även en god språklig förståelse och begreppsliga förkunskaper. Denna studie grundar sig på en tidigare systematisk litteraturstudie av samma författare. LÄS MER
29. Motivation och genus i grundskolans matematikundervisning : En litteraturstudie om elevers självförtroende, självbild samt omgivningens påverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka elevers motivation i matematikundervisningen i grundskolan utifrån ett genusperspektiv. Valda aspekter att utgå ifrån är dels huruvida elevers självbild samt självförtroende påverkar deras motivation. LÄS MER
30. Feedback i matematikklassrummet : En klassrumsstudie om vilka likheter och skillnader som finns i den feedback som ges till flickor respektive pojkar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : I den nuvarande läroplanen står det att alla som arbetar i skolan har ansvar att motverka de traditionella genusmönster som finns. Sedan länge har matematikämnet varit något som samhället anser är maskulint (Hyde, Lindberg, Linn, Ellis & Williams, 2008). LÄS MER