Sökning: "skillnader mellan pojkars och flickors lek"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden skillnader mellan pojkars och flickors lek.

  1. 6. Pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Ucan; Helena Uhlemann; [2011]
    Nyckelord :Lek; Barn; Pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER

  2. 7. Barns lek på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Susanne Envall; [2010]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskolegård; lek; leksaker; utomhuslek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn leker med och utan leksaker på förskolegården samt upptäcka eventuella skillnader mellan pojkars och flickors beteende och eventuella skillnader mellan de två åldersgrupperna 1-3 år och 4-5 år. Metoden som används är observation och studien utfördes under åtta tillfällen på en kommunal förskola i Sverige. LÄS MER

  3. 8. Jag tar den som har tid!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Rognefjord; Linda Ohlin Schönefeld; [2010]
    Nyckelord :kompisrelationer; lek; skolgårdsmiljö; skolrast;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att studera barns sociala värld under skolrasten. Detta gjorde vi genom att observera och intervjua åtta barn från en andra/tredjeklass, vi intervjuade även klassens pedagog. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och ostrukturerade observationer. LÄS MER

  4. 9. Utelek på förskolan : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Anna Andersson; [2009]
    Nyckelord :utelek; lek; förskola; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER

  5. 10. Barns lek utifrån ett genus och kulturell perspektiv

    Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Reza Darvishian; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Könsroller är något som barn i tidigt ålder lär sig av föräldrar och samhället. Kulturella processer påverkar de samhällen vi lever i. Syftet med studien var att undersöka hur flickor och pojkar berättar och tänker om leken, sin egen och det andra könets samt studera om det finns kulturella skillnader mellan flickors och pojkars lek. LÄS MER