Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det är äckligt att han har klänning" : En kvalitativ studie om pojkars och flickors genusuppfattningar 

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Trofast; Eliasson Hannah; [2016]
    Nyckelord :Könsroller; genus; könsmönster; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några barn på förskolan uppfattar könsroller. Intentionen är att bidra till en inblick i vilka könsroller som barnen väljer i deras vardagliga lek på förskolan samt bidra med insikter om skillnader och-/eller likheter av pojkars och flickors genusuppfattningar. LÄS MER

  2. 2. Förebilden i TV-rutan : en studie om 5-åriga pojkars &flickors syn på barnfilm &barnprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefina Bergkvist; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån barns perspektiv ge en bild av 5-åriga pojkars ochflickors uppfattningar och tankar om barnfilm och barnprogram, samt deras val av program,film och favoritkaraktär beroende på kön. För att undersöka detta ställde jag mig dessa frågor:Vilka barnfilmer och barnprogram fascineras 5-åriga pojkar/flickor av? Vilka skillnader ochlikheter finns mellan 5-åriga pojkars/flickors uppfattningar om barnfilm och barnprogram?Vem eller vilka karaktärer identifierar sig pojkar/flickor med och varför? Vem eller vilkakaraktärer tar pojkar/flickor avstånd ifrån och varför? För att på bästa sätt söka svar på minafrågeställningar valde jag som metod att genomföra barnintervjuer, även om det kan varautmanande att skapa en trygg samtalsmiljö i en intervjusituation. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns inomhuslek ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Malmberg; [2014]
    Nyckelord :flickor; förskola; genus; innemiljö; lek; lekmaterial; pojkar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskolebarns (3-5 år) lek inomhus ur ett genusperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka hur flickor och pojkar använder och leker i innemiljön på förskolan, samt vilket lekmaterial de väljer i sina lekar. LÄS MER

  4. 4. Gestaltningens påverkan på barns lek - en jämförelsestudie av lek på två skolgårdar utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Mikaela Nordenberg; [2012]
    Nyckelord :naturlika miljöer; formella miljöer; barn; genus; lek; skolgårdar;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur barns lek påverkas av den omgivande miljön utifrån ett genusperspektiv. Arbetet utgick ifrån en teori om att naturlika miljöer främjar genusneutral lek, jämfört med formella miljöer. LÄS MER

  5. 5. Den fria leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Marlene Ahlinder; Sara Nordqvist; [2012]
    Nyckelord :Equality; free play; gender; gender perspective; preschool; Fri lek; förskola; genus; genusperspektiv; jämställdhet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetets syfte var att fördjupa förståelsen kring åtta förskollärares synsätt om flickors och pojkars fria lek ur ett genusperspektiv. Därutöver är avsikten att bidra till ökad insikt om förskollärares arbete för att främja jämställdhet mellan flickor och pojkar. LÄS MER