Sökning: "skillnader pojkar flickor språkutveckling"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden skillnader pojkar flickor språkutveckling.
6. Legolådan : ur ett genus- och socialkonstruktionisktisktperspektiv
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : I en fältstudie på grundskolan studeras elevernas arbete med Lego som visuell kultur och hur de ser på lärande kring Lego. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av olika könsstrukturer i byggandet av Lego och därmed se eventuella skillnader i utföranden mellan flickor och pojkar. LÄS MER
7. Fonologi hos svenska 5- och 6-åringar med typisk språkutveckling : Referensmaterial till det fonologiska testmaterialet LINUS
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/HälsouniversitetetSammanfattning : A new phonological test, LINUS, for Swedish-speaking children between the ages of three and seven, has been developed at the speech and language pathology department at Linköping University. The aim of the present study was to create a reference manual for the long version of the new test. LÄS MER
8. Mediebruk i skolan : - hjälp eller problem?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vår undersökning syftar till att ta reda på vilka uppfattningar som finns bland flickor och pojkar i årskurs 5 samt lärare om hur medieredskap påverkar barn och ungas språkutveckling inom läsning och skrivning. De medier vi har valt att fokusera på är TV- och datorspel. LÄS MER
9. "Tjejer skriver mer känslor och sånt, killar gör inte det."
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutvecklingSammanfattning : Sammanfattning Syftet med undersökningen är att ur ett genusperspektiv beskriva, belysa, tolka och reflektera kring företeelserna: pojkars och flickors receptioner av en text, deras uppfattning om det egna skrivandet och om genus kopplat till skrivandet. Genom tidigare elevsamtal hade jag mött några pojkar som ansåg att det fanns skillnader mellan könen vad det gäller att skriva. LÄS MER
10. Språkligt bemötande. : Pedagogers arbete med små barns språkutveckling och genus.
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I förskolans läroplan beskrivs att pedagoger ska lägga stor vikt vid att uppmuntra varje barn till att utveckla sitt språk. Under verksamhetsförlagda delar av utbildningen och arbete på förskolor har vi sett att små barn ibland får stå åt sidan för att gynna verksamhet för äldre barn. LÄS MER