Sökning: "skolutvecklingsfrågor"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet skolutvecklingsfrågor.

  1. 11. Specialpedagogens funktion i skolutveckling: Fyra exempel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pieter Verdoes; [2014-11-03]
    Nyckelord :specialpedagog; skolutveckling; handledning; mandat; socialkonstruktivism; rektor;

    Sammanfattning : Syfte: I föreliggande studie kommer specialpedagogen fokuseras med utgångspunkt i skollagen och examensförordningen. Studien ämnar undersöka om skolutveckling är en viktig funktion för specialpedagogen. Vad har fyra rektorer och fyra specialpedagoger att säga om det? Teori: Studien utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Jag ser ju inte det de ser...jag ser andra saker : Specialpedagoger beskriver sin specialpedagogiska kompetens och sina förutsättningar att utföra specialpedagoguppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Fricker; Carina Malmqvist; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; kvalificerade samtal; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; inkludering; exkludering; åtgärdsprogram; delaktighet; organisationsnivå; gruppnivå; individnivå; förhållningssätt; elevhälsa.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera hur specialpedagogers formella kompetens motsvarar de förväntningar på praktisk yrkeskompetens som specialpedagogerna möter från olika aktörer i skolans vardagsverksamhet. Vi använder oss av en kvalitativ metod och intervjuer för att undersöka vårt fält. LÄS MER

  3. 13. Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Heléne Jonsson; Anna Nord; [2012-10-29]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; skolutveckling; styrdokument och rektorer;

    Sammanfattning : Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogen, ledning och skolutveckling

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Billgren; [2012]
    Nyckelord :en skola för alla; ledarskap; organisationsnivå; rektor; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur grundskolechef, rektorer och specialpedagoger ser på specialpedagogens uppdrag som ledare samt i skolutvecklingsfrågor idag. Undersökningen lutar sig på det positivistiska synsättet utifrån Giddens struktureringsteori (1984). LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vernesa Slatina; [2010-07-05]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; rektor; organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). LÄS MER