Sökning: "skolutvecklingsfrågor"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet skolutvecklingsfrågor.

  1. 6. Specialpedagogers och rektorers syn på specialpedagogers roll i skolutveckling : En intervjustudie med specialpedagoger och rektorer

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gunilla Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Special education teacher; principal; school development appears; cooperation; Specialpedagog; rektor; skolutveckling; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva specialpedagogers och rektorers upplevelser av specialpedagogers roll i skolutveckling samt samarbetet dem emellan. Målsättningen är att utveckla kunskap om hur rektorer inom skolan kan använda specialpedagogens kunskap och kompetens i syfte att bidra med skolutveckling. LÄS MER

  2. 7. Högstadieelevers syn på lärares ansträngning och dess påverkan på elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; Hanna Thene; [2017]
    Nyckelord :ansträngning; elevhälsa; engagemang; motivation; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet är att belysa högstadieelevernas uppfattningar om vilken betydelse pedagogers ansträngningar har för att eleverna ska lyckas i skolan, samt hur dessa påverkar elevernas motivation. Studien vill i nästa steg belysa elevhälsans syn på elevernas uppfattningar och vilken betydelse de kan ha i skolans lärmiljö. LÄS MER

  3. 8. Att skapa specialpedagogiska förutsättningar på gymnasietEn kvalitativ intervjustudie om rektorers och specialpedagogers uppfattningar om organisation och genomförande av specialpedagogiska stödinsatser

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ljubica Simic; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Utgångspunkten för denna studie vilar på det faktum att samhällens snabba förändringstakt ställer nya krav på flexibilitet och ett livslångt lärande för god livskvalitet och anställningsbarhet hos alla medborgare (Lundqvist & Boman; Eurodike , 2014). De elever som avbryter sin gymnasieutbildning och lämnar gymnasiet utan slutförd examen riskerar att hamna utanför den ordinarie arbetsmarknaden. LÄS MER

  4. 9. Arbetsmetoder och strategier för att skapa delaktighet och inflytande i grundsärskolan. : Lärare berättar om sitt arbete inom grundsärskolans ämnesområden, inriktning träningsskolan.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Elfstedt; [2016]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; inflytande; delaktighetsmodellen; kommunikation; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några lärares strategier, inom grundsärskolan inriktning träningsskola, för att göra eleverna delaktiga i kommunikationen som sker under en skoldag samt vilka arbetsmetoder de använder för att utveckla elevernas inflytande över sin skolsituation. Studiens tillvägagångssätt är att låta verksamma lärare berätta om deras arbetsmetoder och strategier för att utveckla elevernas delaktighet och inflytande under skoldagen. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogens kompetens. Hur kan det se ut i förskolan? The special needs educator competence in school improvement. How does it work in the preschool?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Berg Knutsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; skolutveckling; specialpedagogens kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund till val av ämnet är min upplevelse efter många års arbete i förskolan att dilemmat i skolutvecklingsarbetet är att det upplevs som ”en läxa uppåt”. I Skollagens 4 kapitel poängteras det systematiska kvalitetsarbetet och i Läroplan för förskolan (Lpfö, 98/10) finns de nationella målen som inte har några kunskapskrav på det enskilda barnet utan måluppfyllelsen i förskolan innebär att förskolan ska bidragit till varje barns utveckling och lärande. LÄS MER