Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Riskhantering vid byte av fast korsningsparti i spårväxel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om riskerna som kan påverka tidsåtgången för underhållsarbete inom järnvägen, särskilt vid byte av fast korsningsparti i spårväxlar. Den tid som vanligtvis tillges vid underhåll ger inget utrymme för att oväntade händelser uppstår, därför är det av stor vikt att underhållet utförs effektivt för att slutföras inom tidsramen. LÄS MER
2. Strukturerade spårväxelexperiment med hjälp av försöksplanering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : The Swedish railway is an important part of the country's infrastructure, but it is also a part that requires large amounts of maintenance to maintain safety and functionality. A central part of the railway is switches that enable the interconnection of different tracks. LÄS MER
3. Ljud från spårväxlar
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : Detta projekt har haft som syfte att undersöka orsakerna till att en specifik spårväxel vid kvarteret Gavelhusen längs med Tvärbanan gav upphov till högre ljudnivåer än övriga växlar längs med Tvärbanan. För att undersöka detta genomfördes mätningar vid den defekta växeln vid Gavelhusen samt vid två övriga växlar med godkända ljudnivåer vid stationerna Karlsbodavägen och Solna C. LÄS MER
4. Tillståndsbaserat underhåll av spårväxlar genom statistisk processtyrning : En fallstudie enligt DMAIC
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Switches, which are critical components of the Swedish railway, have a neglected maintenance cost that is three times as high as their current annual maintenance cost. Between 2017 and 2018, switches’ reported faults increased by 38 % and about one-third of them caused delays on the regular railway traffic. LÄS MER
5. Modeling fault probability in single railroad turnouts in Eastern Region, Sweden, with the use of logistic regression models : A step from preventive to predictive preventive maintenance in railway maintenance planning
Master-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : Turnouts are an important part of railway infrastructure for two reasons: infrastructure andmaintenance. For the infrastructure they provide the flexibility to allow the formulation and branchingof railway network and for maintenance they consume a large part of maintenance budget and have aprominent place in maintenance planning policy and activities. LÄS MER