Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det praktiska arbetet med TAKK : En kvalitativ studie om hur barn och pedagoger använder sig av TAKK i samlingen och den fria leken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marina Bylund; Josefin Öman; [2018]
    Nyckelord :takk; förskola; kommunikation; förtydligande; uppmaningar; språkutvecklig; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Inledning: Kommunikation är central del i vårt samhälle och behövligt för att fungera. Alla kan inte prata men alla kan kommunicera. När inte det verbala språket finns eller inte är tillräckligt behövs det alternativa metoder för att göra sig förstådd på. En aktuell metod som används i förskolans verksamhet är TAKK. LÄS MER

  2. 2. Musik som pedagogiskt redskap i förskolan : En intervjustudie om hur sex verksamma förskollärare uttrycker att de väver in musik i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Helene Backman; Pernilla Helena Svensson; [2012]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Musik i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken betydelse förskollärarna anser musik har för yngre barns utveckling. Tidigare forskning inom området visar att musik i förskolornas pedagogik är att föredra då musik främjar barns utveckling inom flera områden, exempelvis språk och motorik. LÄS MER

  3. 3. Dyslexi : ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleinè Carlsson; [2010]
    Nyckelord :dyslexi; hjälpmedel; specialpedagog; språkutvecklig; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att genom litteraturstudier och intervjuer ta reda på hur lärare arbetar och upplever språk och språkutvecklingen hos elever med dyslexi och vilka hjälpmedel lärarna använder till elever med dyslexi.       Mina frågeställningar besvarades genom intervjuer och litteraturstudier. LÄS MER

  4. 4. Måltiden, en tid för språkutveckling?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Pernilla Lundvall; [2008]
    Nyckelord :förskola; språkutvecklig; bordssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur ett språkutvecklande förhållningssätt kan yttra sig i planeringen, organiserandet och utförandet av en vardaglig rutin på förskolan nämligen måltiden och då specifikt lunchen. Jag har valt att fokusera på lunchen eftersom den är en vardaglig aktivitet som förekommer på varje svensk förskola. LÄS MER