Sökning: "studietid"
Visar resultat 16 - 20 av 138 uppsatser innehållade ordet studietid.
16. Ett betydelsefullt lärande : En kvalitativ studie om studenters upplevelser av studier på högre utbildningsnivå.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie undersöker studenters upplevelser av studier på högre utbildningsnivå och vilka aspekter som är betydelsefulla för lärandet. I genomförandet av studien deltog åtta respondenter och intervjuades med semi - strukturerade intervjuer för att ge sina upplevelser av deras studietid. LÄS MER
17. Kan sociala jämförelser hjälpa studenter att lägga ner mer tid på sina studier?
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Forskning visar att införandet av distansstudier under covid-19 pandemin bidragit till att studenters motivation och studietid överlag har minskat. Detta verkar oroväckande genom antagandet att mer studietid är korrelerat med bättre akademiska resultat. Därför är verktyg för att öka studenters studietid av intresse. LÄS MER
18. Övergångsprocessen från student till legitimerad sjuksköterska : Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Att gå från student till legitimerad sjuksköterska har i årtionden varit ett aktuellt ämne inom forskning. Övergångsprocessen upplevs vara en påfrestande tid för nyutexaminerade sjuksköterskor. Omsättningen av nyutexaminerade sjuksköterskor är hög och en bristande övergångsupplevelse kan påverka deras syn på yrket negativt. LÄS MER
19. Har läromedlet betydelse? : En kvalitativ studie med fokus på elever med svenska som andraspråks lösningar av textuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Vi studenter har under vår studietid observerat avsaknaden av läromedel för elever med svenska som andraspråk i matematik vilket väckt en nyfikenhet till vidare forskning inom området. Den här studien är utförd i tre olika klasser innehållande elever med svenska som andraspråk. LÄS MER
20. Ordvitsar i reklam, hajar du? : En kvalitativundersökning om attityder till och förståelse av ordvitsar i reklam hos modersmålstalare och andraspråkstalare av svenska.
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I den här studien undersöks förståelse av och attityder till ordvitsar i reklamerna Lidl ”Lidl är Lidl. Allt annat är olidligt.” och Delicato ”Tallriksmodellen”. Syftet med undersökningen är att ta reda på likheter och skillnader för L1- och L2-talare av svenska i deras attityder och förståelse av ordvitsar i en reklam. LÄS MER