Sökning: "summativt"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade ordet summativt.
11. Bedömning i Västerbotten och Österbotten : En kvantitativ studie om hur lärare bedömer matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka bedömningsmetoder lärare i årskurs 4 - 6 använder för bedömning av elever i matematik samt en jämförelse mellan en kommun i Sverige och en finlandssvensk kommun i Finland. Enligt forskning brister det formativa perspektivet på bedömning och summativ bedömning används mest, därför undersöks huruvida lärares bedömning är i linje med forskning. LÄS MER
12. Samhällskunskapslärares bedömningspraxis : I relation till likvärdighet och utbildningens mål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka samhällskunskapslärares tankar och upplevelser kring bedömningspraxis. Den undersöker hur lärare tänker kring sin egen bedömning i relation till likvärdighet, samt vad de uppfattar som målet med sin bedömning. LÄS MER
13. Det är viktigt för mig att veta vad de kan : En studie om hur diagnoser imatematik kan användas som stöd i bedömningar.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningDet finns många olika användningsområden och arbetssätt när det gäller diagnoser. Undermin verksamhetsförlagda utbildning har jag stött på olika sätt att använda dem på menframförallt har jag mötts av att eleverna gör diagnosen när de är klara med kapitlet och sedanarbetat vidare i läroboken. LÄS MER
14. ”Eleverna har ju längtat efter matteläxan” : En studie av 4 lärares syfte, arbete och åsikter angående matematikläxan i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka ett urval lärares uppfattningar och arbete angående matematikläxan samt undersöka i vilket syfte de har matematikläxan. Detta undersöks genom en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra yrkesverksamma lärare i årskurs 1-3. LÄS MER
15. It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultatgällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare iett högpresterande skolsystem dokumenterar, diskuterar och bedömer elevers läsförståelse. LÄS MER