Sökning: "summativt"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade ordet summativt.

  1. 11. Bedömning i Västerbotten och Österbotten : En kvantitativ studie om hur lärare bedömer matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Herrmans; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmetoder; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka bedömningsmetoder lärare i årskurs 4 - 6 använder för bedömning av elever i matematik samt en jämförelse mellan en kommun i Sverige och en finlandssvensk kommun i Finland. Enligt forskning brister det formativa perspektivet på bedömning och summativ bedömning används mest, därför undersöks huruvida lärares bedömning är i linje med forskning. LÄS MER

  2. 12. Samhällskunskapslärares bedömningspraxis : I relation till likvärdighet och utbildningens mål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Lärare; bedömning; formativt; summativt; likvärdighet; bedömningspraxis;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka samhällskunskapslärares tankar och upplevelser kring bedömningspraxis. Den undersöker hur lärare tänker kring sin egen bedömning i relation till likvärdighet, samt vad de uppfattar som målet med sin bedömning. LÄS MER

  3. 13. Det är viktigt för mig att veta vad de kan : En studie om hur diagnoser imatematik kan användas som stöd i bedömningar.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gunilla Helander; [2016]
    Nyckelord :Matematik; matematikdiagnoser; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : InledningDet finns många olika användningsområden och arbetssätt när det gäller diagnoser. Undermin verksamhetsförlagda utbildning har jag stött på olika sätt att använda dem på menframförallt har jag mötts av att eleverna gör diagnosen när de är klara med kapitlet och sedanarbetat vidare i läroboken. LÄS MER

  4. 14. ”Eleverna har ju längtat efter matteläxan” : En studie av 4 lärares syfte, arbete och åsikter angående matematikläxan i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Malin Palo; [2016]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematikläxa; summativ bedömning; syfte;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka ett urval lärares uppfattningar och arbete angående matematikläxan samt undersöka i vilket syfte de har matematikläxan. Detta undersöks genom en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fyra yrkesverksamma lärare i årskurs 1-3. LÄS MER

  5. 15. It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Josefine Mauritzson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultatgällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare iett högpresterande skolsystem dokumenterar, diskuterar och bedömer elevers läsförståelse. LÄS MER