Sökning: "summativt"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade ordet summativt.
16. Summan av formen. En undersökning om huruvida formativt arbete med summativa prov i ämnet historia kan underlätta elevers förståelse för formativ bedömning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Skolan och provet har länge präglats av en summativ diskurs och i dagsläget ökar användningen av nationella prov och betyg ges i allt tidigare åldrar. Samtidigt har forskning visat att formativ bedömning ger bättre resultat vilket inneburit att allt fler skolor idag arbetar med att implementera ett formativt förhållningssätt. LÄS MER
17. De nationella proven som bedömningsunderlag : Lärares uppfattningar om de nationella proven och bedömning
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på hur lärare använderde nationella proven i sitt bedömningsarbete. Data samlades inmed en kvalitativ metoddär lärare från två olika skolor intervjuas. Resultatet visar attlärarna som intervjuades hade liknande uppfattningar angående de nationella provens roll i bedömningsarbetet. LÄS MER
18. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER
19. Hur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Med anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares ochelevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ha för elever iårskurs 3. LÄS MER
20. Lärares bedömning av bildämnet vid en lärarutbildning i Sydafrika : En minor Field study
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning av estetiska ämnen har varit ifrågasatt gällande dess kvalité, rättvisa, funktion och hur det påverkar ämnet och individen. Studien syftar till att beskriva bedömning av det estetiska ämnet Visual Arts vid en lärarutbildning i Sydafrika presenterat ur ett lärarperspektiv. LÄS MER