Sökning: "summativt"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade ordet summativt.

  1. 16. Summan av formen. En undersökning om huruvida formativt arbete med summativa prov i ämnet historia kan underlätta elevers förståelse för formativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Peter Johannesson; [2014-03-10]
    Nyckelord :formativ bedömning; aktionsforskning; summativa prov; socialt lärande; kamratbedömning;

    Sammanfattning : Syfte: Skolan och provet har länge präglats av en summativ diskurs och i dagsläget ökar användningen av nationella prov och betyg ges i allt tidigare åldrar. Samtidigt har forskning visat att formativ bedömning ger bättre resultat vilket inneburit att allt fler skolor idag arbetar med att implementera ett formativt förhållningssätt. LÄS MER

  2. 17. De nationella proven som bedömningsunderlag : Lärares uppfattningar om de nationella proven och bedömning

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Camilla Ivarsson; Angelica Janderå; [2014]
    Nyckelord :Nationella prov; formativ; summativ; b edömning;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på hur lärare använderde nationella proven i sitt bedömningsarbete. Data samlades inmed en kvalitativ metoddär lärare från två olika skolor intervjuas. Resultatet visar attlärarna som intervjuades hade liknande uppfattningar angående de nationella provens roll i bedömningsarbetet. LÄS MER

  3. 18. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Engblom; [2014]
    Nyckelord :explicit undervisning; formativ bedömning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER

  4. 19. Hur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Karlsson; Mathilda Reneland; Andreas Westberg; [2014]
    Nyckelord :Nationella prov; lärandeprocesser; lärares uppleve;

    Sammanfattning : Med anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares ochelevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ha för elever iårskurs 3. LÄS MER

  5. 20. Lärares bedömning av bildämnet vid en lärarutbildning i Sydafrika : En minor Field study

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ingrid Bergqvist; [2014]
    Nyckelord :Assessment; South Africa; Teaching education; Aesthetics subjects; Didactic of subject; Visual Arts; Bedömning; Sydafrika; Lärarutbildning; Estetiska ämnen; Ämnesdidaktik; Bildämnet;

    Sammanfattning : Bedömning av estetiska ämnen har varit ifrågasatt gällande dess kvalité, rättvisa, funktion och hur det påverkar ämnet och individen. Studien syftar till att beskriva bedömning av det estetiska ämnet Visual Arts vid en lärarutbildning i Sydafrika presenterat ur ett lärarperspektiv. LÄS MER