Sökning: "summativt"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade ordet summativt.

  1. 21. Bedömning för lärande i dans : En studie om danslärares bedömningsarbete i dans inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Andersson; [2013]
    Nyckelord :assessment; dance; formative assessment; assessment for learning; feedback development dialogue; subject-and course syllabys 2011; Gy-11; bedömning; dans; formativ bedömning; bedömning för lärande; feedbacksamtal; ämnes-och kursplaner 2011; Gy-11;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur sex danslärare uppfattar sitt arbete med bedömning i dans i gymnasieskolan, inom de nya ämnes-och kursplanerna från 2011. Studien avser också undersöka hur danslärarna går tillväga under feedbacksamtal i dansämnet. LÄS MER

  2. 22. Ämnesprovet i engelska: applicering och inverkan. : En studie av lärares uppfattningar om det nationella provet i engelska i årskurs 9 och dess inverkan på lärares yrkesutövande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Björn Elverstig; [2013]
    Nyckelord :Nationella prov; formativ och summativ bedömning; betygsättningsmodeller; provbetyg och slutbetyg;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares uppfattningar om det nationella ämnesprovet i engelska i årskurs 9 och hur de anser att provet påverkar deras arbete. Det insamlade empiriska materialet består av intervjuer som genomförts med sex verksamma högstadielärare under hösten 2012 samt våren 2013. LÄS MER

  3. 23. Effekter av matrisen som bedömningsverktyg : lärares uppfattningar och elevers attityder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johan Jarnström; Anna-Carin Street; [2012]
    Nyckelord :bedömningsmatris; summativ bedömning; feedback; Bfl; formativ bedömning;

    Sammanfattning : BakgrundBedömningsmatrisen används i allt större utsträckning som ett verktyg i undervisningen. Den är inte längre endast ett redskap för lärare i deras summativa bedömning utan synliggörs även för elever. Matrisen ämnas förtydliga mål och kriterier för att eleven skall veta vad som krävsför att nå och uppfylla dessa. LÄS MER

  4. 24. Elevuppfattningar av bedömning i matematik : En undersökning i skolår 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Linda Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :bedömning; elevperspektiv; grundskolans senare år; matematik; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar elever i skolår 9 har av bedömning i matematikämnet. En förändring har skett i synen på bedömning. Eleverna ska bli bedömda formativt under processens gång och inte bara summativt med fokus på produkten. LÄS MER

  5. 25. Urval eller utveckling? : en fenomenografisk studie av nio elevers och två lärares olika sätt att uppfatta bedömning inom matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jenny Johnsson; Sofie Bergsten; [2012]
    Nyckelord :bedömning; fenomenografi; formativ bedömning; högstadiet; matematikundervisning; summativ bedömning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka och beskriva vilka uppfattningar nio elever och två lärare har av bedömning inom matematikundervisningen. Med fenomenografi som en teoretisk och metodologisk utgångspunkt har enskilda intervjuer med elever och lärare genomförts på två högstadieskolor i Halland. LÄS MER