Sökning: "swimming education"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade orden swimming education.

  1. 11. Är religion ett hinder för tjejer inom ämnet idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om muslimska tjejers utmaningar i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gabriella Bacchar; Sevinc Qurbanova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie var att undersöka muslimska tjejers upplevelser av deltagandet i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar var: - Upplever tjejerna att religionen medför hinder eller möjligheter i deltagandet i idrottsundervisningen? - I vilka/vilket delmoment har tjejerna upplevt hinder/möjligheter av att delta i undervisningen?    - Vilken kunskap upplever tjejerna att en idrottslärare är i behov av för att förstå muslimska tjejer i undervisningen?  - Upplever tjejerna att lärarna har kunskaper om deras religiösa bakgrund och i så fall kunnat arbeta utifrån det?   Metod: En kvalitativ intervjumetod har använts i studien med sex gymnasieelever från sex olika kommuner. LÄS MER

  2. 12. Sport migration in a Global World: A Case study of Lithuanian Swimmers migration to the United States

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ignas Vaičaitis; [2021]
    Nyckelord :Migration; swimming; Lithuania; The United States; Collegiate sports;

    Sammanfattning : In this master's thesis, I studied the migration of Lithuanian swimmers to the United States. This study covered the period from 1990 when Lithuania regained its independence from the Soviet Union to 2004 when it joined the European Union and opened up to the free labor market movement. LÄS MER

  3. 13. Investigating the effects of the Covid-19 pandemic in Swedish Physical Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Seguya Kamoga; [2020]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; Physical Education; changes.;

    Sammanfattning : The emergence of the new corona virus (Covid-19) in the world has shaken many parts and aspects of our society. Sources have shown that due to the fear and panic caused by the outbreak of Covid-19, many countries have implemented lockdown measures. Schools in several countries have been closed as a result of Covid-19. LÄS MER

  4. 14. Skippa språket, börja simma! : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas erfarenheter i simundervisning med nyanlända elever

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :David Svensson; Joan Palacios Catasus; [2020]
    Nyckelord :Swimming Methods; Newly arrived pupils; Physical Education and Health; Framework Theory; Habitus; SImningsdidaktik; Nyanlända elever; Idrott och hälsa; Ramfaktorsteori; Habitus;

    Sammanfattning : Sweden have strong cultural connections to water as well as movement inorby.These cultural connections also display in the mandatory school curriculum in physical education and health with a demand to swim 200 meters, of which 50 must be backstroke. LÄS MER

  5. 15. Lärares viljor, plikter, kunnande och möjligheter i relation till simning : En jämförande kvalitativ studie om idrottslärare i stad och landsbygds upplevelser kring simundervisning i årskurs 7-9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oskar Nilsson; Ida Jonsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka och jämföra hur lärare idrott och hälsa i årskurs 7-9 i storstad och på landsbygden tolkar, realiserar och upplever sina möjligheter att undervisa i delmomentet simning utifrån kursplanen i idrott och hälsa för såväl simkunniga som icke simkunniga elever. Frågeställningar: Hur tolkar och realiserar lärare i idrott och hälsa simundervisningen, utifrån kunskapskrav och det centrala innehållet? Hur upplever lärare i idrott och hälsa sina möjligheter att bedriva simundervisning för såväl simkunniga som icke simkunniga elever? Vilka faktorer påverkar lärare i idrott och hälsas möjligheter att bedriva simundervisning? Metod Studien har en kvalitativ ansats och halvstrukturerad intervju användes som metod. LÄS MER