Sökning: "teater med barn"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden teater med barn.

  1. 16. Upplevelsemetodik : Om externa live-upplevelser som pedagogiskt verktyg i estetisk gymnasieutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joel Engström; [2019]
    Nyckelord :Metodik; Estetiska programmet; teater; opera; musikdramatik; konstarterna och samhället;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förutsättningar för, och effekter av, synergier i en gymnasial utbildning inom musik och teater där live-upplevelser är ett pedagogiskt inslag. Studien genomfördes via enkätundersökningar och en gruppintervju för att fånga både elev- och lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Vad innebär det att vara teaterlärare? : - Tre tidigare teaterlärare berättar om sina erfarenheter som lärare på ett estetiskt program med inriktning teater.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carl Michael Karlsson; [2018]
    Nyckelord :theater education; drama and theater; drama and theater teacher; upper secondary school; narrative.; teaterundervisning; drama och teater; drama- och teaterlärare; gymnasieskolan; narrativ.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad tre tidigare teaterlärare berättar om sin lärarroll på ett estetiskt program med inriktning teater. Uppsatsen utgår från två forskningsfrågor: vilka teman framträder i teaterlärarnas yrkesberättelser när det gäller deras lärarprofession? samt vilka utmaningar och möjligheter återkommer i teaterlärarnas yrkesberättelser? Teoretiska utgångspunkter i uppsatsen har varit narrativ teori, samt socialkonstruktionism. LÄS MER

  3. 18. ATT MÄRKVÄRDIGGÖRA DET VARDAGLIGA : en kvalitativ undersökning om drama som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Hamrin; Emma Hedin; [2017]
    Nyckelord :Drama; teater; estetiska uttryckssätt; didaktik;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete är en kvalitativ undersökning av den didaktiska potentialen i nio informanters berättelser om drama som förskolepedagogiskt verktyg. Den didaktiska potentialen möjliggörs genom att informanterna förhåller sig till drama som pedagogiskt verktyg på en mängd olika sätt. LÄS MER

  4. 19. Operation Fasad : En studie om hur barn skapar sig en identitet på det sociala mediet Snapchat

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

    Författare :Daniel Caldeborn; Johan Ågren; [2017]
    Nyckelord :Barn; Sociala medier; Snapchat; Identitet; Genus; Publik; Offentlighet;

    Sammanfattning : Studien har undersökt hur barn i åldrarna 10-13 använder sig utav det sociala mediet Snapchat. Författarna av studien har genomfört två stycken fokusgruppsintervjuer där grupperna har varit indelade i kön. Båda grupperna har bestått av totalt fem stycken informanter. LÄS MER

  5. 20. Vad kan teater och dans erbjuda i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcin Gorski; Sebastian Hansen; [2017]
    Nyckelord :Dans; Estetiska uttrycksformer; Kompetensskapande; Kunskapsskapande; Meningsskapande; Reggio Emilia; Teater;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur de estetiska uttrycksformerna teater och dans kan bidra till barns kompetens-, kunskaps- och meningsskapande i förskolan ur ett Reggio Emilia-inspirerat synsätt. Studien har utgått från frågeställningarna: Vad anser pedagoger att teater och dans kan bidra till förskolans verksamhet? Vilka kompetenser och vilket lärande medför teater och dans till förskolan? För att kunna svara på frågeställningar så valde vi en kvalitativ metod för att komma närmre människorna och miljön. LÄS MER