Sökning: "teknik lego"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden teknik lego.
1. Förmedla LEGO-bygginstruktioner i en Augmented Reality miljö med hjälp av HoloLens 2
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : I denna artikel undersöks HoloLens 2 som verktyg för att förmedla LEGO-bygginstruktioner genom att använda Augmented Reality (AR). Traditionella instruktionsmetoder såsom text, bilder och video har börjat få konkurrens av AR-tekniken. LÄS MER
2. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER
3. Flexibla organisationer, arbetssätt och dess effekter : En fallstudie på Vattenfall AB
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : I dagens samhälle står organisationer inför skiftande utmaningar, då allt större krav ställs på ledarskapet. Behovet av att på ett flexibelt sätt anpassa verksamheten till nya utmaningar har visat sig viktigare idag än vad det historiskt sett har varit. LÄS MER
4. Användandet av en LEGO robot i matematikundervisning på högstadiet : En undersökning om att väcka elevens intresse för matematik på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitala verktyg är numera en naturlig del av vårt samhälle och även skolan, lärarens roll är viktig när det gäller att iscensätta matematikundervisning med digitala verktyg. Enligt Skolverkets styrdokument ska alla skolor i Sverige använda sig av och instrumentera digitalisering. LÄS MER
5. "Jag är beroende av Lego" : En kvalitativ studie om barns upplevelser av bygg och konstruktion i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I läroplanen för förskolan beskrivs det att barn i förskoleverksamheten ska erbjudas undervisning i naturvetenskap och teknik. Det beskrivs vidare att barnen ska ges möjlighet till att utveckla sin förmåga av att bygga och konstruera med hjälp av olika material samt genom att ställa frågor, beskriva och samtala. LÄS MER