Sökning: "telefonrådgivning etiska dilemman"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning etiska dilemman.

  1. 1. "Den kliniska hörseln". Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Kedegård; Nathalie Lindqvist; [2012-01-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård är ett område som under de senaste åren blivit allt vanligare, både rikstäckande såsom Sjukvårdsrådgivningen och lokalt inom t.ex. primär- vård. Idag, år 2011, kan nästan alla invånare i Sverige nå hälso- och sjukvården via telefon genom att ringa kortnumret 1177. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans bedömning vid telefonrådgivning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för vård och natur

    Författare :Madeleine Evetun Irdell; Frida Hedlund; Chantal Saliba; [2010]
    Nyckelord :Assessment; telephone advice; telenurs; nurse; nursing care; communication.; Bedömning; telefonrådgivning; telefonsjuksköterska; sjuksköterska; omvårdnad; kommunikation.;

    Sammanfattning : BACKGROUND: A telephone nurse is a nurse that during most of its working time is engaged in healthcare advice via the telephone. The advent of the telephone healthcare advice has probably meant that individuals, who initially wouldn’t have sought help, if they needed to meet healthcare providers face to face, now actually have the confidence to turn to healthcare. LÄS MER